אימפולסיביות אצל ילדים בעידן המסכים



אימפולסיביות אצל ילדים בעידן המסכים

סביר להניח שעוד לפני עידן המסכים והעולם המהיר הם היו מדי מהירים אבל עכשיו זה עוד יותר חמור. ללא כל ספק ההתנהלות כיום מעודדת מהירות יתר במגוון צורות. ראשית, החשיפה של ילדים לעבודה ומשחק עם מסכים מחזקת את התפיסה של לחצתי – קיבלתי, מאין קלט ופלט מיידי. לאור שעות המסך הרבות אין להתפלא על הקושי והתסכול של ילדים להתמודד עם המתנה בתור, הקשבה להוראות וכתיבת תשובה מלאה. שנית, העולם סביבם מתנהל יותר ויותר בגישת המהר והקצר. התמונות במחשב עוברות מהר, הדמויות בטלוויזיה מדברות מהר, ההתכתבויות בוואט סאפ מהירות וקצרות ואת האוכל המתועש אפשר להזמין ולאכול ב-5 דקות. המקצביות החיצונית משפיעה על המקצביות הפנימית ומעודדת תגובות מהירות וקצרות לעומת איטיות ושקולות. שלישית, כמות הגירויים שהילד חווה בעידן של היום הוא עצום. מצב שמכניס אותו לנטיה תמידית של פיצול קשב ו/או קפיצה מגירוי לגירוי וקשב קצר לכל אחד מהם.

אימפולסיביות היא מהירות יתר של חשיבה או עשייה בעקבות גירוי פנימי או חיצוני. אין כלל או כמעט עצירה לחשיבה או תכנון. האיפוק אינה פעולה שמתקיימת. כך קורה שילד רעב ישר יפתח ארון ויוציא חטיף. הוא כלל לא יעצור ויסתכל שאמא בשלב הכנת ארוחת ערב. אימפולסיביות אצל ילדים באה לידי ביטוי במגוון צורות ויש לה השפעות הרסניות על ילדים ומבוגרים.

התחום התפקודי
לפעמים נדמה לנו שאימפולסיביות קשורה יותר להתנהלות חברתית או לימודית אך יש לה השפעות בכל תחום. ילדים שמתנהלים במהירות יתר יבצעו פעולות יומיומיות בצורה מרושלת וחלקית. הם עשויים לשטוף ידיים תוך דילוג על שלב סיבון או קיצור שלב סיבון הידיים ומיד שטיפה. הם יתלבשו במהירות ללא הבחנה בין כיווני הבגד (קדימה ואחורה בחולצה, שמאל /ימין בנעל). הם גם יתקשו לעיתים להאט בעת מריחת משחת השיניים או קשירת השרוכים ואז יהיו מתסוכלים מהפעולה. הם עלולים גם לשכוח לכבות אור, להכניס בקבוק מים לתיק כי הם ממהרים לטבלט.

התחום הלימודי
האימפולסיביות משפיעה על כמעט כל הבט בלמידה. הקריאה של ילדים אימפולסיביים היא קריאה מנחשת ומקצרת. הם נוטים להתחיל לקרוא מילה ואז לנחש את המשכה. כך עושים טעויות הטיה וחוסר דיוק. הם כמעט ולא עוצרים לחשוב על מה שקראו או לחזור על מילה או משפט שלא הבינו. הם מאוד מתקשים לעצור ולנסח בראש תשובה מילולית. התהליך מאוד מתסכל אותם. בעת כתיבת התשובה הם נוטים לקצר ולכתוב בצורה תמציתית גם כאשר צריך להאריך ולבטא את עצמם בהרחבה. כמובן שלא יהיה להם סבלנות לקרוא את מה שכתבו ולתקן או להוסיף אלא אם יקבלו דרישה בנושא ו/או ליווי. עומק החשיבה הכולל תכנון והסקת מסקנות נפגע מקום עקב הרצון לסיים שיעורים ולרוץ למסך כלשהו.

התחום המוטורי
ילדים אימפולסיביים מבצעים תנועות מוטוריות באיכות נמוכה פעמים רבות. הסיבה לכך היא שהם ממהרים לתנועה הבאה לפני שהם ממצים את התנועה הקיימת. הם רצים ולא מרימים מספיק את הרגלים ואז נופלים על עצמם, הם לומדים לשחות ומקצרים את התנועה בידיים וברגליים כדי לעבור לתנועה נוספת וכך פוגעים ביעילות המוטורית.

התחום החברתי הוא העצוב ביותר
ילדים אימפולסיבים לא חושבים לפני שהם אומרים או כותבים משהו. הם עלולים להגיב בוואט סאפ בצורה מעליבה והרסנית, הם עלולים לדבר לחברי כיתה, אחים והורים בלי כל שקילה של דבריהם. כתוצאה מכך הם עלולים לחוות בושה גדולה, חרמות ועונשים כבדים. בדרך כלל כשהמצב מחמיר מגיעים לטיפול הפסיכולוגי.

המסקנה היא כזאת, כבר מגיל צעיר יש לאבחן ולטפל באימפולסיביות אצל ילדים דרך טיפולי ריפוי בעיסוק ו/או טיפול פסיכולוגי. יש דרכים לעבוד ולשנות. התחלה בגיל צעיר, קביעת מטרות אופרטיביות, תוכנית עבודה והדרכת הורים להגבלת שעות מסך, הורות נוכחת וגבולות יכולה ליצור שינוי מרשים ביותר. כמובן שאת מקצביות הילד הפנימית לא נשנה אך את תפקודו נוכל לשפר.

צרו איתי קשר: