צעצועים טכנולוגים והתפתחות הילד



צעצועים טכנולוגים והתפתחות הילד 

הצעצועים הטכנולוגים ביותר יכולים להיות הצעצועים הגרועים ביותר להתפתחות הילד.
הסיבה הפשוטה היא שהם עלולים להרוס חשיבה יוצרת ומשחק יצירתי של ילדים

הורים רבים קונים לילדיהם משחקים וצעצועים טכנולוגים. חברות הפרסום וחברות הצעצועים משכנעות אותנו כי הרובוט המדבר, הצפרדע שהולכת הם הדבר הטוב שהילד רוצה וצריך ?האמת היא הפוכה.

ועכשיו להסברים.
הצעצועים והמשחקים הטובים ביותר לצורך התפתחות הילד הם אלו שניתן ללמוד מהם ערך מוסף או הצעצועים והחומרים הפשוטים והנטראלים כמו קוביות, בובות בד שאינם מדברות, חול וחומרי אומנות.  כן, הפשוט הוא גם הטוב ביותר. הפשוט הוא מה שהילד צריך.

ילדים משחקים פעמים רבות באופן הרבה פחות יצירתי בצעצועים טכנולוגים. למה ? כי המסך כל כך חזק, משתלט וסמכותי עד שאינו מאפשר לילד למשוך את המשחק לכיוונו. הוא הקובע איך משחקים ומי המנצח. משחקים טכנולוגים (כאלו שלוחצים על כפתורים והרובוט או הבובה מדבר, מתהפך) הופכים את הילד לייצור פסיבי. כל שנותר לילד זה להתבונן בהתפעלות בנפלאות הטכנולוגיה. לעומת זאת כשילד מקבל משחק או צעצוע פשוט וניטראלי הצורך בחקירה, במניפולציה על המשחק גדולה הרבה יותר. במקרה הזה הילד מרגיש נוח ונכון להכניס את העולם האישי שלו לתוך המשחק או החומר הפתוח. ככל שהמשחק יותר פשוט, ובלתי מוגדר, כך יוכל הילד לשחק איתו באופן יצירתי יותר.

כשילד מקבל בובת גרב (ללא שם, דמות ברורה), הוא יכול לדמיין מה היא, הוא יכול לדמיין איך קוראים לה ולבנות עולמות שלמים סביבה. כשילד מקבל קוביות, הוא ורק הוא מחליט מה לבנות ואיך לבנות. במקרה זה המחשבה היוצרת עובדת, יש שימוש במוטוריקה עדינה לבניה ובשפה לתיאור המבנה שיצר. חשבו בהגיון, כמה נהנתם אתם וכמה נהנים הילדים שלכם לבנות ארמונות מחול בחוף הים. ההנאה הרבה הזאת אינה שקרית, היא אמיתית, משמעותית ומאפשרת משחק יצירתי ורב חושי. כשילד מקבל דמות משחק או רובוט מוכר. הוא כבר יודע את שמו, מה יכול ולא יכול לעשות ולרוב נוטה לציית לשמות ולחוקים שנבנו עבור הרובוט הזה. במקרה הזה הילד ישחק את המשחק באופן שמצופה ממנו לשחק ברובוט. משחק זה יהיה ברמת היצירתיות נמוכה יותר.

אז פעם הבאה שאתם רוצים לקנות צעצוע טכנולוגי או משחקי מחשב במקום משחקי קופסה  וחומרי יצירה פשוטים, חשבו שנית, לא תמיד הקדמה מקדמת אותנו ואת ילדנו.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק

 

צרו איתי קשר: