כתב יד לא ברור



ריפוי בעיסוק לילדים בעלי קריאות כתב יד נמוכה

כתב יד לא ברור אצל ילדים

האם כתב היד של הילד שלך אינו ברור ? האם הילד מתעייף בעת כתיבה, האם הוא אינו מספיק להעתיק מהלוח? האם מתקשה במיומנויות מוטוריות עדינות אחרות ?

"אי אפשר להבין מה הילד שלי כותב. תסתכלי, הבאתי לך משהו לראות מבית ספר.
בשביל לקרוא את זה אני צריכה לפענח אות אות וגם אז אני לא מצליחה תמיד להבין מה הוא כתב. המורות גם לא מבינות מה שהוא כותב והם מבקשות ממנו להקריא להם את המבחנים.
הסתכלתי על הדף ולא הצלחתי לקרוא דבר.
מה דעתך אסף, שאלה האמא, הכתב שלך ברור ?", שאלה והניחה מולו את הדף.
כן הוא ברור, אני לא מבין מה הבעיה, אני תמיד יכול לקרוא מה שכתבתי, למה אני צריך לשנות את הכתב שלי", ענה אסף בכעס.
ומה עם קצב הכתיבה שלך, הרי אתה לא מספיק להעתיק מהלוח", אמרה האם.
אני הרבה פעמים כן מצליח, חוץ מזה זה לא מעניין אותי", ענה אסף ויצא מהחדר בכעס.

מהם קשיי כתיבה ?
מתוך מחקרים שונים עולה כי 10% ויותר מתלמידי בית הספר מאובחנים כבעלי קשיי כתיבה (דיסגרפיה). ילדים אלו מגלים קושי בהעתקה מהלוח (קצב העתקה איטי), מילוי חוברות עבודה, כתיבת חיבורים ומבחנים והכנת שיעורי בית. קשים אלו גוררים בעיות נוספות כגון נטייה להתמקדות בפן הטכני של הכתיבה במקום בתוכן ונטייה לקצר תשובות כתובות לאור ההתעייפות מכתיבה.

מיד לאחר האבחון התחלתי לעבוד עם אסף, בטיפול עבדנו תחילה על בניית קשר חיובי פיתוח מוטיבציה לשיפור קריאות הכתוב היות ולאסף לא היה מוטיבציה. לאחר שהחל להיפתח למטרות הטיפול התחלנו לעבוד על שיפור הכתיבה. בטיפול שילבנו תרגול של עיצוב אותיות והפנמה מוטורית של דגמי האות, תרגילי בקרה עצמית על כתיבה, משחקים המשלבים תרגילי קואורדינציה וזריזות ידנית לשיפור מהירות הכתיבה ועוד. כעבור מספר שבועות מתחילת הטיפול נצפה שיפור בכתב ידו של אסף.

במידה וילדיכם מציגים קשיים אלו חשוב להפנות אותם לאבחון ריפוי בעיסוק. באבחון תבדוק המרפאה בעיסוק באיזה אופן מתבטאים קשיי הכתיבה של הילד (כתב יד לא ברור, איטיות בהעתקה, ארגון מרחבי נמוך , התעייפות בכתיבה וכד') ומהם הסיבות לקשיים אלו (מוטורים, תפיסתיים, קוגניטיביים או משולבים). החשיבות לאבחון וטיפול מוקדם גדולה היות ושינוי הרגלי כתיבה בכיתות מתקדמות (כיתה ג-ד') מורכב יותר מהקנייה של דפוסי כתיבה שטרם התפתחו והופנמו בכיתות הצעירות (כמו בתחילת כיתה א'). פנו כמה שיותר מוקדם לאבחון וטיפול.

להורים המעוניינים לעבוד בבית מומלץ לבדוק את הצורך/רלוונטיות לשימוש בחוברות והמחברות מטה:
מחברות חכמות

מחברת חכמה עם שורה מקווקוות– מחברת 10 או 14 שורות כתיבה בכל דף. השורה שבה כותבים מודגשת בצבע תכלת וכוללת קווים למעלה ולמטה. קווים אלו נועדו לעזור לילד לשמור על ארגון מרחבי (רווחים בין אות ואות ובין מילים). מחברת מומלצת לכיתה א'.

מחברת חכמה עברית שורה לא מקווקוות – מחברת 10 או 14 שורות כתיבה בכל דף. השורה שבה כותבים מודגשת בצבע תכלת. הבדלי הצבע בין שורות הכתיבה לשורות הרווח מקלות על מציאת השורה והתארגנות בה. אין קו- קווים ולכן עזרה לשמירה על רווחים בתוך מילה וביניהם.

מחברת חכמה חשבון – מחברת חשבון הכוללת 11 שורות בכל דף. כל משבצת בשורה מורכבת משני ריבועים צמודים, עליון ותחתון בצבע תכלת וכל שורה מורכבת מ-14 ריבועים. המחברת עוזרת לילדים למקם כל מספר בתוך שני הריבועים, כאשר הקו הלבן בין הריבועים מהווה את מרכז הספרה. מחברת מומלצת לכיתה א'.

מחברת חכמה אנגלית – מחברת ובה 10 שורות לכתיבה בכל דף. השורה שבה כותבים מודגשת בצבע תכלת ומסתיימת בקו קווים כחולים. הבדלי הצבע ומסגור השורה מקלים על מציאת השורה והתארגנות בה ועוזרים לילד לכתוב עם רווחים בין אותיות ומילים.

חוברות לתרגול הכתב

חוברות לתרגול העתקה וכתיבה

צעדים להצלחה – מושגי יסוד.
הוצאת א. צבר
נושא החוברת – מושגי יסוד
החוברת כוללת: עבודה על תיאום עין יד, מנקודה לנקודה, דגם, הבחנה בפרטים – הקפה של הצורות הזהות לדגם, הבחנה במיקום פרטים, השלמת חסר לפי דגם, הבחנה בצליל פותח וסוגר, זיהוי הברות.
יתרונות – חוברת מקיפה ומגוונת במספר תחומים
חסרונות- לימוד העתקת צורות באסטרטגיית מעבר על נקודות או קו-קווים אינה מעודדת חשיבה/תכנון הקו אלא חיקוי בלבד.

נעים לכתוב של חיה קושניר
הוצאה לאור אח"י
נושאי החוברת : מוכנות לכתיבה (גן חובה)
פעילויות לקראת ישיבה נכונה, לקראת כתיבה, לקראת עיצוב אותיות, ארגון הכתוב בדף.

הגעתי לגיל 5
לומדים בכיף
הוצאת מודן
תרגול כתיבת מספרים, התאמת מספר לכמות.

העתקה מהלוח של חיה קושניר
נעים לכתוב
הוצאה לאור אח"י
נושאי החוברת :העתקה מהלוח (כיתה א').
תרגול מוכנות העתקה, תרגול העתקה מהלוח, אבחון מוכנות להעתקה מהלוח ואבחון כישורי העתקה.

נעים לכתוב של חיה קושניר
הוצאה לאור אח"י.
נושאי החוברת : ראשית לימוד הכתב (כיתה ב').
לימוד אותיות הכתב לפי קבוצות בעלי דמיון משותף בכיווניות הקו.
תרגול העתקת אותיות ובקרה על העתקתם.
יתרונות : השיטה הוכחה במחקרים כשיטה יעילה ללימוד כתב בכיוון הנכון ובקריאות הנכונה.

בהצלחה,
אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק לילדים , M.Sc

צרו איתי קשר: