בעיות התנהגות על רקע חושי



בעיות התנהגות על רקע חושי

בעיות התנהגות על רקע חיפוש חושי

האם הגננת מתארת את הבן שלך כילד מפריע או בעייתי, כשאת יודעת בודאות שהוא ילד טוב שאוהב ילדים אחרים ?  שירה אמא של רועי בן ה-5 הגיע לאסוף את בנה מהגן ושמעה מהגננת שרועי מתוייג בגן מזה תקופה כילד מפריע. "הוא יורק על ילדים אחרים, מפיל להם משחקים, פוגע בילדים אחרים בזמן שמשחק לבד ולא מפסיק לגעת בחפצים שונים בגן.

שירה החליטה לקחת את רועי למרפאה בעיסוק ולבדוק את הנושא יותר לעומק.
"האם הוא מפריע גם בבית?", שאלה המרפאה בעיסוק.
"כלל לא. בבית רועי הוא ילד מקסים, הוא מאוד אוהב לעזור בקניות ומשחק עם אחותו הקטנה מקסים. הוא אוהב להיות הרבה בתנועה ופחות אוהב לשבת ולשחק בשקט, סיפרה שירה.
האם רועי זקוק לחוויות תחושתיות רבות ? שאלה המרפאה בעיסוק .
אני שמה לב שהוא צריך כל הזמן לגעת בדברים, כאילו הידיים צריכות להיות כל הזמן בפעולה. הוא אוהב ליפול על המיטה, להתנגש בדברים, חוץ מזה הוא מחבק את בני המשפחה מאוד חזק ואני מנסה ללמד אותו לחבק חלש יותר. מבחינת טמפרטורה אף פעם לא קר לו , הוא תמיד  עם חולצה קצרה, גם בשיא החורף. סיפרה שירה.
מה עם ציור ? האם הוא מסוגל לשבת ולצייר ציור ? הוא מאוד רוצה  אבל הוא כל הזמן לוחץ חזק על הצבעים ושובר אותם.

מתוך התצפיות וושיחות עם רועי וההורים עלה מידע מגוון
רועי יורק לעיתים כשמדבר עם ילדי הגן. ככל הנראה הוא אינו בולע את הרוק המצטבר בפה ופולט אותו בלי לשים לב בזמן דיבור. רועי אינו מתכוון לרוק על הילדים בכוונה. רועי מסורבל בהליכתו וכאשר נע ממקום למקום בגן אינו שם לב שדורך מפיל או מזיז חפצי משחק של ילדים אחרים. יתכן ותנועות הגדולות נובעות מאי שימת לב למרחב סביבו וסכמת גוף נמוכה.
רועי מציג סימנים לפרופיל של חיפוש חושי נוכח תת תחושה במפר מערכות גוף. הוא למעשה מחפש חוויות תחושתיות דרך תנועה ומגע היות והוא זקוק לחוויות תחושתיות עמוקות יותר ותדירות יותר בשביל לחוש את גופו וסביבתו (להגיע לסף תחושה). בגלל זה הוא צריך לגעת יותר בחפצים, בגלל זה יתכן והוא נוטה לשבור עפרונות ובגלל זה מחבק חזק. יתכן וזאת אחת הסיבות למה רועי יורק (הוא אינו מרגיש את הרוק המצטבר לו בפה).

נראה שהבעיות ההתנהגותיות של רועי בגן הם לפחות בחלקן כתוצאה מחוסר איזון המערכות החושיות ואינ- ממקור ראשוני רגשי או התנהגותי. אי לכך יש צורך להסביר את תוצאות הבדיקה להורים ולגננת ולהתאים לרועי תוכנית ריפוי בעיסוק בטיפול, בבית ובגן שתספק אפשרות להתנסויות תחושתיות באינטנסיביות ובעוצמה להם זקוק בבית ובגן ותסייע לו לתפקד בתחומי הציור, תפקודי הפה, התנועה במרחב והתפקוד החברתי.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק לילדים

צרו איתי קשר: