ילד שלא אוכל ירקות



ילד שלא אוכל ירקות

בררנות באוכל אצל ילדים

הילד שלכם מסרב לאכול עגבניה ? לא מוכן לטעום גזר ? הילד בררן באוכל וזה לא עובר ? משחק חדש שנקרא מלך הירקות נועד לעזור לילד להחשף לירקות בצורה חוויתית ומהנה ולאכול אותם.

לצורך מה הומצא המשחק ?
המשחק נולד אצלנו בבית, מספרת שירה כהן, ממציאת המשחק. בני הבכור אכל רק מלפפון וכל מה שנסיתי לעשות כדי לעזור לו להתגבר על הקושי לא עזר עד שיום אחד הבנתי שהוא צריך משהו שמדבר בשפה שלו, שפת הילדים וכך נולד משחק "מלך הירקות".

על המשחק
מדובר במשחק הכולל לוח עם חיילים וקוביה. הלוח עשוי ממפת שעוונית עבה שיכולה לשרוד על השולחן בזמן האוכל. על הלוח פזורים 8 סוגי ירקות. חותכים צלחת מלאה בירקות המופיעים על הלוח ומתיישבים לשחק. כל שחקן בתורו מטיל את הקוביה והולך.
עקרון בסיסי במשחק הוא שהילד בוחר בכל שלב האם לאכול או לא לאכול, אם הגיע ל…לדוגמא לחסה הילד בוחר האם לאכול, אם בחר לאכול חסה הוא מקבל תור נוסף וממשיך להתקדם. ואם לא, התור עובר לשחקן הבא.
הרבה פעמים נוצר מצב שילד משחק כמה תורות רצופים כי אכל חסה והתקדם לאכול גמבה וכן הלאה, מצב זה יוצר דינאמיקה שמעודדת את שאר השחקנים לטעום ירק שטרם טעמו ולאכול מגוון של ירקות.
על הלוח יש גם משבצת שנותנת אפשרות להוסיף ירקות שלא קיימים על הלוח וגם כמה משבצות "סוכריה" שמחזירות את השחקן קצת אחורה.

מה מטרת המשחק ?
המנצח מוכתר להיות "מלך הירקות".
המשפחה שרה ורוקדת למנצח (את זה הם הכי אוהבים!)
אם משחקים משחק נוסף אז הוא השחקן הראשון לשחק ורשאי לחבוש את הכתר לראשו לכל אורך מהלך המשחק.

מהם תגובות של ילדים למשחק ?
ילדים אוהבים לשחק ב"מלך הירקות". יש ילדים שכבר מהחשיפה הראשונה למשחק מסכימים לטעום 4-5 סוגי ירקות שעד היום לא העזו לטעום ויש ילדים שזקוקים ליותר משחקים כדי להעיז ולטעום. שירה כהן ממצאית המשחק מספרת כי ישנם אגוזים קשים במיוחד לפיצוח שהמשחק מוסיף להם רק 2 ירקות חדשים לצלחת אבל גם זה עדיף מכלום…אגב, אני פגשתי עד כה רק אחת כזו.

עוד תגובות משטח
התגובות מהשטח טובות. קיבלנו גם לא מעט פידבקים מתזונאיות, דיאטניות ונתורפטיות. אמא לילד שאכל רק גזר מתארת את המשחק כ"עושה קסמים!", בנה ניסה את כל סוגי הירקות שהיו על השולחן וכשנגמר המשחק המשיך לנשנש ירקות עד שרוקן את הצלחת. אמא לילדים שכן אוכלים ירקות מספרת שכבר 4 קערות של ירקות חתוכים חוסלו ושבשבילה זה תרוץ מצוין לטרוח על חיתוך מגוון גדול של ירקות. אמא נוספת שהיא גם נטורופתית מספרת שהיתה צריכה "לעצור" את בנה לאחר שאכל לא מעט ירקות פשוט כי הגיע הזמן לישון…
אבא אחד כתב:" "מלך הירקות"- משחק פשוט וגאוני שבאופן מוכח ומובטח מעלה מאד את כמות הירקות שהילדים אוכלים! ממליצים בחום. ניסינו אותו במשך כמה חודשים טובים, כולל על חברים של הילדים. זה עובד".

האם מומלץ להסביר לילדים לפני או אחרי המשחק שמטרתו היא לעודד אכילת ירקות ?
זה תלוי במידת הבגרות של הילד, עד כמה הוא מבין מה החשיבות של ירקות בתזונה. תגובה מעניינת ששמעתי מההורים היא שדווקא ילדים בררניים אוהבים במיוחד את "מלך הירקות" והרבה פעמים הם אלה שיבקשו לשחק עוד ועוד. אני חושבת שהסיבה היא שיש פה נושא שהיה מקור לאנרגיות לא טובות בין ההורה לילד ופתאום יש כיון חדש להתמודדות אבל הוא חוויתי, מהנה ומחזק את הילד רק באופן חיובי.

האם ניתן לבצע התאמות ולשחק במשחק בהקשר של מאכלים אחרים מהם הילד נמנע?
במתכונת הנוכחית המשחק מתמקד בירקות. בעיצוב של המשחק היה לנו מאד חשוב שהמשחק יהיה ללא כרטיסים ותוספות כי המשחק נמצא על השולחן בזמן האוכל עם כל ההתרחשויות שיכולות להיות כמו ילד ששפך כוס מים או עגבנייה שנפלה על הלוח. בסיום המשחק מעבירים מטלית לחה והלוח נשאר יפה והגייני.

להמשך, כבר יש לנו מחשבות על "מלך הפירות"…

היכן ניתן לרכוש את המשחק  ומה מחירו ?
היום אנחנו בעיצומו של פרוייקט באתר "הד-סטרט". זהו אתר שתומך ביזמים צעירים להוציא לפועל רעיון שיש להם.
עד ה05/08/2013 הקניה היא בעמוד הפרוייקט בקישור: https://www.headstart.co.il/project.aspx?id=2189
לאחר מכן ניתן יהיה לרכוש את המשחק אצלנו באתר https://www.melechyerakot.com/
ניתן ליצור קשר גם ב: 050-5965071  ובפייסבוק "מלך הירקות"
בתאבון ולבריאות!
שירה כהן "מלך הירקות"

צרו איתי קשר: