אחיזת עיפרון נכונה



אחיזת עיפרון נכונה

אחיזת עיפרון נכונה הוא מושג שמשתמשים בו הורים רבים אך למעשה הכוונה היא לאחיזת עיפרון יעילה. אחיזת עיפרון יעילה או פונקציונאלית היא אחיזה שמאפשרת לילד לצייר ולכתוב בקלות לאורך זמן בנוחות וללא כאבים והתעייפות. ברמה התפקודית אפשר לומר כי אם הילד כותב בקצב מספיק מהיר (מספיק להעתיק מהלוח את הכל או כמעט הכל באופן קבוע), אינו מדווח על כאבים או התעייפות ואינו נמנע מכתיבה או מקצר תשובות, סימן שאחיזתו תפקודית. אם הקצב איטי, יש כאבים כלשהם בשורש כף יד וקיימת התעייפות מהירה סימן שיש מקום לבדוק את השפעת ההאחיזה על אלו. כשיש קושי באחד מהתפקודים יש צורך לבדוק האם אופן אחיזת העיפרון משפיעה ואיך. לעיתים ההתעייפות היא אינה פיזית אלא נפשית ונובעת מקושי מוטיבציוני להשתתף בעשייה גרפית ולמידה. שכיח מאוד. באופן כללי הניסיון מראה שאפשר לשפר אחיזת עיפרון בגיל הרך אך החל מגיל שש- שבע כאשר הילד מבסס דפוס אחיזה מסויים ומשתמש בו בעקביות בבית הספר קשה לשנותו. ואולם, כשלילד יש מוטיבציה לשינוי האחיזה ואחיזתו הקיימת מפריעה לכתיבה קלה ונוחה יש אפשרות לשנות אחיזה גם בגילאים בוגרים יותר

גננות, אם אתן שמות לב לאחיזה שאינה פונקציונאלית בגיל הרך, הפנו לאבחון ריפוי בעיסוק. בשלב מאוחר יותר יתכן ולא ניתן יהיה לסייע לילד בתחום. בריפוי בעיסוק תוכל המטפלת לבצע תרגילי מוטוריקה עדינה שיעודדו את הילד להבשלת שרירי כף יד ומנחי אחיזה מדוייקים. היא גם תסייע לילד ולהורה להבין את מאפייני הישיבה, מנח כתף, מרפק ושושר כף יד ותנחה לגובה אחיזה ומנח אצבעות מתאים. במידת הצורך תתאים המרפאה בעיסוק מאחז לעיפרון. המאחז לעיפרון עשוי ליסייע לילד לסגל אחיזת עיפרון בגובה ומנח אצבעות יעיל במידה והילד יסכים להשתמש בו בעקביות.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק

צרו איתי קשר: