איחור בהתפתחות דומיננטיות ידנית



איחור בהתפתחות דומיננטיות ידנית

אין יד דומיננטית לילד ?

האם לילד שלכם אין יד דומיננטית? האם נוטה להשתמש ביד ימין לציור וביד שמאל לאחיזת מספרים? האם אינו יודע בעצמו במה יותר נוח לו להחזק טוש או מזלג ?

ילדים בגילאי 3-6 מפתחים צד דומיננטי בגוף (היד, הרגל ושאר האיברים ששימושם יהיה מיומן יותר מהצד השני). על פי רוב בגיל 5 ניתן לראות העדפת יד ברורה. מרבית הילדים מפתחים יד דומיננטית ימנית והיתר יד דומיננטית שמאלית. מספר ילדים מועט אינו מפתח דומיננטיות או מפתח דומיננטיות בגיל מאוחר מהמצופה. ילדים רבים בגילאי 4-6 מופנים לטיפולי ריפוי בעיסוק עקב חוסר נטייה לדומיננטיות ידנית. ילדים אלו נוטים להשתמש פעם ביד ימין ופעם ביד שמאל לאחיזת עיפרון, מספריים, מזלג וכד'. בנוסף, לעיתים הם מציגים חוסר התאמה בין היד הדומיננטית לרגל הדומיננטית. הדבר מבלבל את ההורים והילד ולעיתים מעכב את שכלול היכולות העדינות של הילד. לעיתים ילדים שמציגים חוסר דומיננטיות ידנית הם ילדים בעלי איחור התפתחותי מוטורי (מציגים קושי באחיזת עיפרון, יכולות מוטוריות עדינות נמוכות, טונוס שרירים נמוך) או איחור התפתחותי כללי יותר. כמובן, לא תמיד.

אין יד דומיננטית לילד בגיל חמש – שש ? אבחון וטיפול
על מנת לבדוק מה היד הדומיננטית של הילד יש לבדוק תחילה מה היד הדומיננטית של מרבית בני המשפחה הגרעינית, לתשאל האם ראו העדפת יד מסוימת של הילד, באיזה מצבים ותדירות, להעביר שאלון תצפיתי ולערוך אבחון. אבחון זה יכלול סדרה של משימות ידניות דרכם ניתן יהיה לבדוק העדפה ליד ימין או שמאל והקשר בין העדפה זאת לסוג המרכיבים המוטורים. לעיתים ילדים המאחרים בתחום הדומיננטיות הם ילדים עם יד דומיננטית שמאלית. על מנת לבסס יד דומיננטית מומלץ לפנות לטיפול והדרכה בריפוי בעיסוק. הגישות המקובלות לעידוד יד דומיננטית כוללות תרגילים מוטורים ידניים בדגש על תרגילי חציית אמצע, תרגלי תוך כף יד, הדרכת הורים וסוגי תיווך שונים .פרט לכך יש צורך לתת לזמן לעשות את שלו. לעיתים מדובר בילד שתהליכי ההבשלה המוטורית שלו איטיים יותר ביחס לבני גילו.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק .

צרו איתי קשר: