דומיננטיות בשתי ידיים



דומיננטיות בשתי ידיים

אין יד דומיננטית ? אז ככה, יש אנשים עם דומיננטיות ידנית ימנית, יש כאלו עם דומיננטיות ידנית שמאלית וכן יש דבר כזה ילדים וצעירים שאין להם יד דומיננטיות. הם מעטים מאוד אבל קיימים. פגשתי כבר כמה כאלו גם מבוגרים וגם ילדים. הם יכולים לעשות כמעט כל פעולה בשתי ידיים. בדרך כלל הם בחרו או נבחרה עבורם יד מסויימת לפעילות כמו כתיבה ואז הם ביסוסו את הקשר בין יד מבצעת לפעילויות מסויימת. בצורה כזאת יצרו את הדומיננטיות הידנית.

הילד בן 4-5  ועדיין אין יד דומיננטית ברורה לאחיזת כלי כתיבה ?

האם הילד שלך מחליף ידיים בפעילויות ציור, צביעה, כתיבה, גזירה, אכילה ועוד ?

האם הילד בעצמו אינו יודע באיזה יד יותר נוח לו לעשות פעילויות שונות ?

האם יש במשפחה אנשים המוגדרים כדו צדדים ?

האם במבחני ריפוי בעיסוק שבוצעו לשתי הידיים נמצאה מהירות, דיוק מוטורי ואיכות קו זהה או דומה מאוד בין שתי הידיים ?

מעטים הם האנשים המוגדרים כבעלי דומיננטיות דו צדדית – היכולת לעשות הכל בשתי ידיים ללא העדפת צד מוגדרת. במרבית הפעמים ישנה יד דומיננטית אך ישנו איחור או קצב איטי יותר בהבשלה של הדומיננטיות.

ילדים רבים בעלי דומיננטיות בלתי מבוססת או בלתי ברורה הם לעיתים ילדים בעלי דומיננטיות שמאלית חלשה שבאה לידי ביטוי בנטייה להעדיף לבצע תפקודים ספציפים ביד אחת לעומת תפקודים ספציפים ביד שנייה.

יש כלל אצבע אחד בתחום הטיפול. כל עוד הילד משתמש באותה יד לאורך אותה פעילויות ובאופן קבוע לא צריכה להיות בעיה תפקודית.לדוגמא, אם הילד כותב באופן עקבי ביד ימין (לא מחליף ליד שמאל) וגוזר באופן עקבי ביד שמאל בלבד. היד והאזור במוח הקשורים בו מתמחים בפעולה וזאת נהפכת לקלה ויעילה. לעומת זאת אם הילד משתמש כל פעם ביד שונה לביצוע אותה פעולה (פעם כותב בימין ופעם בשמאל) אף יד אינה "מתמחה" ואז הקצב והמאמץ הנדרש עלול להיות גדול יותר לעומת ילדים המבצעים את אותה פעילות ביד דומיננטית אחת.

לשאלות וייעוץ בנושא ביסוס דומיננטיות מומלץ לפנות לאבחון ריפוי בעיסוק

צרו איתי קשר: