רכיבה טיפולית לילדים



רכיבה טיפולית לילדים
התפתחות הילד באמצעות רכיבה טיפולית
ספטמבר 2010

לאחר שהכירו קופות החולים בטיפולי ריפוי בעיסוק לצורכי טיפול בבעיות התפתחות, כעת מגיעה מגיע תורם של תרפיות ספסיפיות כמו תרפיה באומנות, תרפיה במוסיקה רכיבה הטיפולית. בשנים האחרונות (2009-2010) החלו קופות החולים להכיר ב-רכיבה טיפולית לילדים כאמצעי יעיל לטיפול בבעיות רגשיות, מוטוריות וחברתיות בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, קשיים רגשיים, קשיי למידה, הפרעות התנהגות, לקויות סומטיות (חרשות) ולקויות מוטוריות. במהלך הרכיבה הטיפולית הילד לומד לטפל בסוס, ליצור איתו קשר, לעלות ולהתייצב עליו, לנווט את הסוס לכיוונים שונים, להענות למהירות הרכיבה ובקשות עצירה ועוד.

מי יכול להפיק מהרכיבה הטיפולית ?
בגדול, כל ילד יכול להפיק מהרכיבה הן ברמת החוויה והן ברמה ההתפתחותית
התחום המוטורי הוא התחום הבולט ביותר. ברגע שעולים על סוס נעלמת באופן מיידי כל תמיכה גבית. מצב זה מחייב יציבות גב עצמאית לכל אורך הרכיבה. ילדים בעלי טונוס שריר נמוך יכולים לתרגל כך באופן מהנה חיזוק של שרירי זוקפי גב. בו בזמן, התנועה של הסוס מחייבת להפעיל את מערכת שיווי המשקל. גם התחום הרגשי מתבטא ברכיבה. חווית הרכיבה יכולה לטפל בצרכים רגשיים- חברתיים. ילד עם תחושת ביטחון נמוכה עשוי לחזק את בטחונו. עצם הטיפול בחיה גדולה והיכולת לשלוט בה עשוי עם הזמן לשפר את תחושת הבטחון. אם זאת, לא ברור עד כמה ואם בכלל תחושת הבטחון, השליטה והמסוגלות שחווה הילד ברכיבה משפיעים על התפקודים בהם הילד מתקשה ביום יום. בתחום  הקוגניטיבי יכול המטפל לתרגל עם הילד רצפים שונים שבו הילד נדרש לטפל בסוס, להאכיל ולנקות. כל אלו דורשים תכנון, עבודה ברצף שלבים והתארגנות עם חפצים. גם כאן אין לצפות להכללה. כלומר, אין לצפות שתרגול התארגנות בעבודה מול סוס תסייע לשיפור התארגנות עם חפתים ומשימות בבית ספר בסביבה לימודית. את זאת למשל יהיה עדיף לתרגל במסגרת טיפולי הריפוי בעיסוק.

באיזה גיל אפשר להתחיל רכיבה טיפולית?
ניתן להתחיל כבר בגילאי 4-3 כאשר בגילאים אלו הרכיבה תהיה על סוסי פוני.

איפה ניתן לרכב על סוסים ?
חוות סוסים בכל רחבי הארץ המקיימות גם ערוץ של רכיבה טיפולית ומוכרות על ידי קופות החולים.

מה צריך לבדוק לפני שמתחילים?
לפני תחילת הטיפול חשוב לבדוק את הניסיון הטיפולי של החווה והמטפל. לבדוק שהמדריכים עברו קורסים רלוונטים ברכיבה טיפולית. חשוב לבדוק שלחווה יש ביטוח מקצועי המכסה תביעות רפואיות.

כמה עולה רכיבה טיפולית?
באופן פרטי רכיבה טיפולית של חצי שעה עולה כ120 שקלים ובאופן קבוצתי כ-95 שקלים.(תואם מחיר של שנת 2010).
ניתן לקבל מספר טיפולי רכיבה טיפולית מסובסדים דרך קופת חולים על פי אבחנת הילד וגילו. דרך סבסוד זה עלות הטיפול הינה כ-40 שקלים. לצורך בדיקת הזכאות יש ליצור קשר עם הקופה המפנה טרם התחלת הטיפול. במרבית המקרים נדרשת אבחנה רפואית והמלצת רופא ו/או אנשי מקצוע נוספים לאישור רכיבה. מומלץ גם לבדוק דרך הביטוח המשלים (כללית מושלם) לגבי זכאות מורחבת לרכיבה טיפולית.בדרך כלל הזכאות ניתנ מתוך סל הטיפולים ההתפתחותיים של סל התפתחות הילד של הקופה. סל זה כולל 45 טיפולים התפתחותים לשנה אחת (שנה אזרחית או מיום הולדת ליום הולדת). סל הטיפולים מתייחס לכלל טיפולי התפתחות הילד (ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול רגשי).

חומר למחשבה
חווית הרכיבה עשויה להיות מצוינת, כמו גם השפעתה בטווח הקצר על מצב רוחו ותחושת מסוגלות של הילד. יתכן גם שברמה המוטורית מספקת הרכיבה תרגול טוב לחיזוק זוקפי גב. ואולם, שחיה טיפולית יכולה להיות אפקטיבית יותר בהקשר של חיזוק חגורת כתפים. כיום לא ברור האם ואיך משפיעה הרכיבה הטיפולית על התפקוד היומיומי של הילד. ככל שאנשי המקצוע ישכילו לערוך מחקרים ויבדקו באופן מקצועי את השפעות הרכיבה על תפקוד לימודי, חברתי ורגשי , כך ניתן יהיה להבין מה בדיוק תורמת חוויה זאת.

המלצתי היא קודם להגיע לטיפול רגשי אצל מטפל רגשי מוסמך בפורמט הדרכת הורים ולא להדרכת הורים. כך יהיה ניתן להגדיר בצורה מדוייקת מה המטרות המצופות מהטיפול הרגשי. לאחר מכן יהיה ניתן להבין מה הדרך הטובה ביותר להשיגם (הדרכת הורים בלבד, טיפול רגשי לילד, טיפול הורה ילד עם פסיכולוג/מטפל רגשי, רכיבה טיפולית וכד'). לצערי הורים רבים עושים את הפעולה הפוך. הם מתחילים רכיבה טיפולית לאורך זמן ואז מתפלאים למה הבעיות הרגשיות והתפקודיות בבית ובבית הספר אינן נפתרות. אם התחלתם כבר רכיבה טיפולית עם ילדכם השקיעו זמן עם המטפל בהגדרה מדוייקת של מטרות הטיפול, האופן שיותרגלו בטיפול ובבית.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק

 

צרו איתי קשר: