חגורת כתפיים חלשה אצל ילדים



חגורת כתפיים חלשה אצל ילדים
התפתחות הילד – מוטוריקה

האם לילד שלך חגורת כתפיים חלשה? האם מתקשה לשבת זקוף ליד שולחן ? האם הוא זז הרבה במהלך ישיבה ויושב בתנוחות לא קונבנציונאליות ? במידה וכן יתכן והדבר קשור לטונוס שריר נמוך.

טונוס, מתח השריר, הוא מידת ההתנגדות של השריר למתיחה בעת מנוחה. מתח שריר תקין מאפשר לנו להיות יציבים ולבצע תנועות חדות, מדויקות ומאורגנות. באופן כללי כדי לבצע כל תנועת גוף צריך טונוס תקין  כך שהשריר לא "יתנגד" לתנועה או "ישפך" וישמט במהלכה. מתח שרירים מוגבר גורם לקשיחות שרירים ולמאין מראה של התנגדות לתנועה ומתח שריר נמוך גורם למראה תנועות קצרות, חלקיות, נוזלות ובלתי מאורגנות. מתח שריר נמוך עלול להיגרם מחוסר ויטמין די של האם ו/או גורמים וסיבוכים בזמן ההריון ולידה וסיבות נוירולוגיות. טונוס שריר גבוה ניכר בילדים עם שיתוק מוחין או ילדים שעברו אירועים מוחים או טראומטיים בילדות.

טונוס שרירים נמוך מקשה על יציבות גופנית ולכן ילדים עם טונוס נמוך יתקשו לעמוד לאורך זמן, יעדיפו להישען ולשבת, יראו שמוטים, יתקשו להישאר זקופים ליד שולחן. הם לרוב ישבו ליד שולחן עם גב שמוט עגול תוך כדי שהם משעינים את ידם על השולחן ונשענים על הידיים. טונוס שריר נמוך עלול להשפיע מאוד על למידה. ילד שטונוס השריר שלו נמוך בגפיים העליונות, יתקשה לשבת ליד שולחן ולבצע פעילות כמו דף עבודה או פאזל במנח אחד. הוא ירבה לזוז ולחפש תנוחת ישיבה נוחה וקלה. מצב זה גורם לכך שהרבה מהאנרגיה של הילד מתמקדת בחיפוש תנוחה נוחה והקשב ללמידה פוחת או מתפזר. הטיפול בילדים עם טונוס נמוך / חגורת כתפיים חלשה משלב טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ושחייה. הטיפול מתמקד במשחק ותרגילים יומיומיים המחייבים עבודה של שרירי גב זקופים ונשיאות משקל. באופן כללי שחייה קבועה ואינטנסיבית מחזקת ביעילות את חגורת כתפיים ולכן מועדפת יותר מאשר טיפולי ריפוי בעיסוק.

צרו איתי קשר: