טיפול בילדים עם בעיות קואורדינציה



 

טיפול בילדים עם בעיות קואורדנציה בריפוי בעיסוק
האם הילד שלכם מתקשה בחיקוי תנועות , זריקה ותפיסה של כדור טניס, קפיצה בחבל, ויסות עוצמה, מקצב וכוח במשחק כדור ועוד.  בעבר ילדים שהגיעו לטיפול ריפוי בעיסוק עקב בעיות קואורדינציה היו מקבלים אוטומטית טיפול רמידיאלי שהתאפיין בטיפול במרכיבים המוטורים הקשורים לקשיי הילד. (תרגול מרכיבים מוטורים שונים כמו קשר עין יד, תיאום בין פלג גוף עליון ותחתון, תרגילי חציית קו אמצע ועוד). השנים עברו ויותר ויותר מחקרים הראו כי זאת לא הדרך המדוייקת לטיפול.
כיום ידוע שטיפול יעיל בקשיי קואורדינציה צריך להכיל ארבע מרכיבים. ויתור על אחד מהמרכיבים יפגע ביעילות הטיפול.
תרגול קשיי הקואורדינציה בהקשר של מיומנות או מטלה
המחקרים מראים כי לא ניתן להוכיח שיש העברה בין תרגול ״יבש״ של מרכיב תנועתי לבין המיומנות או הפעילות הספציפית בה אנו רוצים לראות את השיפור. זאת הסיבה שאם אנו רוצים לשפר מיומנות זריקה ותפיסת כדור בהבטים של ויסות עוצמה, כוח ותיאום עין. יש לתרגל זאת בהקשר של המיומנות עצמה. ההנחה היא שאם נתרגל מיומנויות אלו שלא בהקשר למיומנות הכדור לא בהכרח יהיה שיפור במיומנות עצמה. בהקשר זה טוענים מומחי למידה כי חשוב ללמד אסטרטגיות למידה בהקשר לתוכן למידה או לצורך למידה ספציפי ולא בכלליות ובמנותק היות ורק כך יהיה שיפור במיומנות זאת.
תרגול תהליכי מודעות עצמית ובקרה עצמית
הקשר בין מרכיבים קוגניטיביים למרכיבים מוטורים ידוע ומוכר. ההנחה היא שאם לא נולדת אם האינטלגנציה המוטורית הטבעית אפשר לפצות על הקושי המוטורי דרך תהליכי מודעות וקוגניציה. אם הילד מודע לדוגמא שהקושי הוא בזריקת כדור הטניס ותפיסתו הוא ויסות העוצמה ושהוא נוטה לזרוק חלש או חזק מדי, המטפל או כל מתווך יכול לעודד אותו לגלות את מרכיב עוצמת הזריקה והשפעתו על תפיסת הכדור. מודעות ותרגול תסייע לילד לשפר ביצועים.
הדרכת הורים לעבודה בבית
הורים צריכים לפתח מעין ״משקפים מתאימים״ לתחום הקושי המוטורי. להיות מסוגלים להיות רגישים לקשיים המוטורים, להבין באיזה תפקוד באים לידי ביטוי, במה הילד מתקשה, איך מגיב, איזה סגנון התמודדות יש לו ואיך הם יכולים לעזור לו. היכולת לפתח את המשקפים האלו נעשת על ידי צפייה שוטפת בטיפולים ושיחות הדרכה קבועה עם המטפלים. הדרכות שבמהלכם ההורה מעלה קשיים ובעיות מוטוריות וחושב יחד עם המטפל כיצד להתמודד איתם ברמת התרגול, שינוי מטלה, סביבה ועוד. לתהליך הזה יש ערך זהב ואסור לוותר עליו.
הדרכת ושיחות עם מורה מחנכת ו/או מורה לספורט בבית הספר.
גם בתחום זה חובה להסביר להורה שחובה ל״וותר ״על טיפול אחד או שניים מול הילד על מנת שבמקומו תתבצע חשיבה והדרכה שוטפת עם המורה. מחקר חשוב בתחום הראה כי התערבות שהתמקדה בהדרכת מורים הצליחה ליצור אפקט של שיפור ביכולות קואורדינציה אצל ילדים רבים עם קשיים אלו. במילים אחרות נאמר במחקר כי אפשר לשפר יכולות קואורדינטיביות בהקשר תפקודי על ידי טיפול במודל של הדרכת מורים
לסיכום,
אם הילד שלכם מטופל בריפוי בעיסוק או בפיזיותרפיה עקב קשיים בקואורדינציה או איחור מוטורי יש חשיבות עצומה לתרגל מיומנויות מוטוריות בהקשר של תפקודים רצויים, לספק תהליך של יצירת תובנות של הילד לגבי מאפייני הצלחה במיומנויות אלו ולהדריך את ההורים, הגננת או המורים כיצד לתרגל מיומנות או לשנות פעילות או סביבה לתמיכה בתפקוד רצוי. ארבעת מרכיבים אלו יחד הם היעילים ביותר לשיפור תפקודו המוטורי של הילד.
העזרו בטיפולי הריפוי בעיסוק ליצירת השינוי. גם אם הילד לא נולד עם אינטלגנציה תנועתית טבעית אין זה אומר שהוא אינו יכול לרכוש בהצלחה מיומנויות ואף להנות מהם.
מקורות
intervention in children with developmental coordination disorder. the role of parents and teacher. by D.A. Sugden and M.E. Chambers
British journal of educational psychology 2003

73. page 545-561

צרו איתי קשר: