מאחז לעיפרון לילדים



מאחז לעיפרון לילדים
שימוש במאחז לעיפרון לשיפור אחיזה

האם הילד שלכם מתקשה לאחוז עיפרון? האם מגלה קשיי מוטוריקה עדינה, העתקה וציור. בגילאי 4-5 כשהילדים עוברים להתנסות באופן רב ומשמעותי יותר בצביעה, ציורים והעתקה ניתן להבחין לעיתים באיחור בבשלות האחיזה. באופן כללי ניתן לצפות מילד בגיל 4.5 לאחוז עיפרון בצורה בוגרת. שתי אצבעות מקדימה, אצבע שלישית מאחורה, פתיחה של קשת היד הראשונה בין אגודל ואצבע וכיפוף מרפקי האצבעות. למרות זאת אחיזת עיפרון של ילדים רבים אינה נראת בשלה או יעילה בגילאים אלו.

מה עושים כשילד אינו אוחז בצורה נכונה? אוחז עיפרון בכף היד ? אוחז עיפרון באמצעות ארבע אצבעות? אוחז גבוה מדי או נמוך מדי? במצבים אלו יש צורך לאבחן את ההתפתחות המוטורית של הילד והיכולות המוטורית של הילד בפרט. בצורה זאת ניתן יהיה להבין את המקור לקושי (חולשת אצבעות- היפוטוניה, גמישות יתר, קשיי קואורדינציה, חוסר תחושה ועוד). בהתאם לתוצאות ניתן לנסות ולהתאים לו תרגלי מוטוריקה עדינה שיעודד תנועות תוך ידניות ואחיזות עדינות. במקביל ניתן לעודד אחיזה מדוייקת יותר באמצעות מאחז עפרון

מאחז עיפרון או עיבוי עיפרון הוא מאין פלסטיק גלילי עם חור שאליו מכניסים את העיפרון. את העיבוי מציבים בחלק התחתון של העיפרון, וכך מסייע לילד לאחוז בגובה ובמנח המתאים. באופן כללי ישנם מאחזים שונים: אחיזון קוברה, אחיזון תחושתי, אחיזון דינמי בצורת פילפל, אחיזון עם רצועה, אחיזון רך או קשה ועוד. כל סוג של מאחז מיועד לספק לילד עזרה בהתאם לעזרה שלה נזקק באחיזה. לדוגמה, מאחז המחובר לרצועה הנענדת על שורש כף יד מסייע לילד למקם את העיפרון בזויות פונקציונאלית מעל היד (מתאים לילד שמטה את העיפרון בזויות קדמית לפני כף היד באופן שמקשה על איכות הכתיבה).

חשוב להתאים את המאחז לצרכי הילד ולנסות להשתמש במאחז מספר פעמים היות ולא תמיד הילד ירגיש בנוחות עם המאחז כבר בשלב הראשון. את מאחז העיפרון ניתן לקנות בחנויות כלי כתיבה או להזמין ברשת. אין להניח כי המאחז ישפר אחיזה ספונטאנית. זאת תחזור להיות כפי שהיא ללא המאחז אם הילד וההורה לא יתרגלו את התנועות והמנחים העדינים הנדרשים למעבר לאחיזה בשלה יותר. ישנם מצבים של חולשה ידנית ו/או גמישות יתר בהם האחיזה לא תשנה לגמרי אלא בפרמטרים ספציפים כמו גובה אחיזה. גם במצבים אלו חשוב לנסות לדייק גובה אחיזה, מנח כף יד ועוד משתנים כדי לקדם אחיזה פונקציונאלית לשנים הבאות.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק

צרו איתי קשר: