שב זקוף ילד על כתפיים שמוטות אצל ילדים



הי ילד ! שב זקוף
כתפיים שמוטות אצל ילדים
על ישיבה זקופה שהולכת ונעלמת ועל קידמה ונוחיות המחזירים אותנו אחורה

האם הילד שלכם מתקשה לעמוד לאורך זמן ונוטה להישען על קיר בזמן עמידה ? האם נוטה להימרח על השולחן, להישען הרבה על המשענת הכיסא, להשעין את הראש על היד או לשנות כל הזמן תנוחת ישיבה על הכיסא כאילו מחפש תנוחה נוחה ויציבה ? האם באופן כללי הילד שלכם הוא אינו ילד פיזי. במידה וכן יתכן ויש לו חגורת כתפיים חלשה או משתייך לקבוצת ילדים המאבדת את היכולת הטבעית להשתמש בשרירי הגב. תופעה שהולכת וגוברת בעידן המסכים המסיחים כאשר כמות הזמן שילדים מבלים בתנועה פוחת וכמות הזמן שמבלים מול המסך בישיבה עולה ועולה.

למה חשוב לאבחן ולטפל בחולשת שרירים ויציבה שמוטה ? ראשית ילד עם חולשת שרירים, המחפש כל הזמן תנוחת יציבה נוחה, אינו בהכרח פנוי ברמה המקסימלית לחווית משחק ולמידה. ישנם ילדים שבפירוש כל הזמן עסוקים בשינוי תנוחה לצורך חיפוש נוחיות פיזית. במקרים של חולשת רירים משמעותית אפשר לראות שילד מחליף תנוחות ישיבה כל כמה שניות. ילד כזה יגלה לעיתים קרובות קושי להשתתף בפעילויות מוטוריקה גסה המצריכות כוח ויציבות גוף. קושי זה עלול להוביל לדפוס הימנעותי ולמעט תנועה. מעט תנועה יכולה להוביל לקושי או איטיות ברכישת אבני דרך התפתחותיים (ריצה, קפיצה, מיומנויות כדור, רכיבה על אופנים), עם או ללא נטייה להשמנה. לעומת זאת ילד הנוטה שלא להשתמש ביכולת הטבעית של השרירים עלול להיחלש בהדרגה ולא למצות את יכולות היציבה והתנועה שלו.

ככלל ניתן לחלק את הילדים המציגים סימני חולשה גופנית ויציבה שמוטה לשתי קבוצות עיקריות:

קבוצת ילדים בעלת היסטוריה התפתחותית וחולשה שרירים
קבוצת אחת היא ילדים שמהלידה מגלים סימנים עקבים לחולשה בחגורת כתפיים או חולשת שרירים כללית . בקבוצה זאת נכללים ילדים עם תסמונת דאון, שיתוק מוחין. בקבוצה זאת נמצאים גם ילדים שחוו חוסר זמני בחמצן במהלך לידה או הריון. מדובר גם בילדים שנולדו פגים וחשופים יותר לאב –נורמליות בערכת השריר והשלד. קבוצת ילדים זאת מציגה איחור באבני דרך מוטוריות כמו התהפכות, זחילה, עמידה, הליכה ומיומנויות מוטוריות כמו .ריצה, מיומנות כדור ורכיבה על אופנים.

קבוצת ילדים הגדלים בסביבה "תומכת יתר" ובהרגלים שאינם תומכים ביציבה זקופה
קבוצת הילדים השניה היא קבוצה מסוג אחר. עם השנים, הישיבה המודרנית מצריכה מהילדים (כמו המבוגרים) פחות כוח של זוקפי גב. הילד מגיל צעיר מתרגל להישען על הכורסה או הספה בסלון בזמן צפייה בטלוויזיה ולהישען על משענת הכיסא בזמן משחקי המחשב. התמונה היא כזאת : מעט מדי תנועה והרבה מדי ישיבה נתמכת. שני גורמים אלו מעודדים חולשה הדרגתית של שרירים ומציגים לעיתים תמונה של ילד חלש. חשוב להבהיר כי הם אין חולשת שרירים, אך הנטיה הטבעית להשתמש בהם היא שנעלמת.

אז מה אפשר לעשות כדי לחזק את שרירי הגוף של הילד  או להשתמש במיומנויות היציבה הזקופה שנעלמה? לאמץ הרגלים בריאים.  (פשוט להבנה וקשה ליישום שיטתי)

להל"ן מספר הרגלים בריאים:

תצפית ומסקנות – להתחיל לבדוק האם הילד נוטה להתכופף קדימה או אחורה על השולחן ולתעד זאת בכתב ? לבדוק האם יש חוסר סימטריה במאפייני הישיבה (נטייה צידית כלשהי) ? האם תנועות הילד על הכיסא הם ממקור התנהגותי, היפראקטיבי או באמת צורך לחפש תנוחה נוחה ויציבה. במקרים של חיפוש תנועה מומלץ לשלב בין ישיבה נתמכת וישיבה ללא תמיכה. במקרים של סימנים רבים לחולשה יש להתייעץ עם אחות טיפת חלב או רופאת משפחה לבדיקת טונוס.

ישיבה על כיסא ללא משענת או ללא הישענות – כידוע השימוש במשענת הגב והידיים מנוון את היכולת להשתמש בשרירי הגוף שלנו. פעם לא היו כיסאות ואנשים ישבו זקוף על מחצלות, איך זה קרה? יכולת זאת ניתנת לנו באופן טבעי, אך הולכת ונאבדת עם הסביבה המרגילה אותנו להישען ולנוח לגמרי בישיבה. האם הסתכלתם פעם על תינוק שיושב זקוף על השטיח ? איך הוא עושה זאת ? באופן טבעי הוא מפעיל את שרירי הבטן וזוקפי הגב דבר המקנה לו ישיבה זקופה ונפלאה. כיום כל כך התרגלנו לשבת ולהישען על כורסאות וכיסאות מרופדים עד שגם אנחנו וגם ילדינו מאבדים אט אט את המיומנות הטבעית. הקידמה באופן פרדוקסלי מחזירה אותנו אחורה.ישיבה זקופה ללא הישענות על משענת ,כיסאות שוודים (נטולי משענות) ישיבה על הדום או הושבת הילד על שרפרפים נמוכים, כל אלו מאלצים אותנו ואת ילדינו להשתמש בשריר הגב באופן יומי (וכך להשתמש ביכולת הטבעית שניתנה לנו) ועל כן רצויים מאוד.

חינוך להרגלים נכונים ויציבה נכונה על כיסא – מודעות והרגלים הם דרך מצויינת לשמר ישיבה זקופה.  החל מגיל צעיר ניתן לעודד את הילד לשבת זקוף ולהסביר לו שכך הוא שומר על שרירי הגב שלו חזקים ועל ישיבה נכונה ובריאה לגב. מומלץ לעודד אותו  לשבת מעט בקדמת הכיסא מבלי להישען (אך לא מדי קרוב לקצה). לא יאומן כמה הרגלים טובים נטמעים בילדים ומשמרים יכולות זקיפות גב.

להרבות במשחק על הריצפה –  אין כמו הריצפה. הילד יכול לשבת לשחק בישיבה מזרחית או בשכיבה על הבטן, תוך נשיאת משקל על האמות. חשוב לראות שהילד לא יושב על הרצפה תוך שהוא נשען על הספה או הכיסא.

חוג המעודד יציבה וכוח בחגורת הכתפיים–  שגרת היום של ילד מומצע כולל זמן ישיבה וחוסר תנועה רב . לא משנה עם זה בגלל שעות הישיבה בבית הספר, הישיבה הממושכת ליד מחשב או טלוויזיה, התוצאה היא אותה תוצאה: מיעוט תנועה ואובדן הדרגתי של כוח והרגלי יציבה. כן כן, הגוף לא תוכנן לכמות ישיבה ממושכת שכזאת. חוגים כמו שחייה או התעמלות משמרים מיומנויות יציבה וכוח בזוקפי הגב. גם חוגים כמו בלט ומחול מאוד מעודדים זקיפות עמידה וישיבה. חוגים אלו תורמים בעיקר לבניית הרגלים נכונים. הפעילות המומלצת ביותר לחיזוק שרירים היא כמובן שחייה.

השקיעו גם בבדיקת הישיבה שלכם – גם אתם במשרד וליד שולחן האוכל יכולים לשמור על גב זקוף. הפכו זאת להרגל.

זכרו, היכולת קיימת, רק צריך לחזור ולהתרגל להשתמש בה.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק לילדים

צרו איתי קשר: