ילד לא רוצה ללכת לחוג



ילד שלא רוצה ללכת לחוג

הילד אינו רוצה ללכת לחוגים או אינו מתמיד בהם ? על מה זה יושב ?

לאורית שלום, הבן שלי בן ארבע וחצי לא רוצה ללכת לחוגים. לקחתי אותו לכל מני חוגים שיצפה והוא בהתחלה רצה והתלהב אבל כשהיה צריך להשתלב בחוגים הוא מיד נמנע ורצה ללכת הביתה. יובלי שלי הוא ילד מקסים. אני חושבת שיש לו אולי קשיי קשב לא מאובחנים אבל סה"כ הוא ילד מאוד חכם שמבין ולומד יפה. עצוב לי לראות שהוא לא משתלב בחוגים כי נראה לי שאפשר ללמוד מהם הרבה.

לעינת שלום, רשאית חשוב להתייחס לגיל של בנך. ילדים מתחת לגיל 5 לעיתים קרובות אינם בשלים להשתתפות בחוגים, בעיקר בקבוצות גדולות שלא רואים מספיק את הילד ולא נוצר קשר אישי מספיק עם המדריך. לאור זה כדאי לשקול דחייה של נושא זה לגיל 5-6 בהתאם להתפתחות הרגשית של הילד ונכונתו לנסות את החוג. שנית, ילדים רבים גם בגילאי 6-8 נמנעים מחוגים או מתקשים להתמיד בהם.השתתפות בחוגים דורשת יכולות במגוון תחומים. כל אחד מהם יכול להוות גורם קושי להשתתפות:
יכולות רגשיות – חברתיות כמו לראות את ביצועי ביחס לילדים אחרים או לחלופין להתחרות מולם בחוגי אומנויות לחימה
יכולות קשביות – הקשבה לרצף של הוראות הניתנות לרוב בעל פה ובאופן כללי לכל הקבוצה
יכולות מוטוריות – גיוס כוח וסיבולת, קואורדינציה ותכנון תנועה בחוגי כדורגל
יכולות הבנה ולמידה – יכולת הבנת הוראות ולבצעם עצמאית
יכולות ניהוליות –  התמדה בהגעה לחוג גם כשפעילויות אחרות מעניינות קיימות בשעות אלו וגם כשהחוג הופך מורכב ודורש מאמץ (תרגול בבית) כמו בחוג לימוד כלי הדורש אימון בבית.

פעמים רבות ילדים שאינם מעוניינים להשתתף בחוג קבוצתי פשוט מודעים מאוד ליכולתם ומבינים שמבחינה רגשית, קשבית, מוטורית, לימודית או ניהולית יתקשו להשתלב (גם אם כלפי חוץ נראה שכן). במקרים אלו מתאים לעזוב את  הנושא ולהעשיר את הילד בבית דרך קריאת ספרים מהספריה, טיולי אופנים, טיולי טבע ומשחקי קופסה. בנוסף, מומלץ לבדוק בגילאי בית ספר אם חוג או טיפול יחדני כן יוכל להתאים להם. לדוגמא, חוג שחיה פרטני, ספורט טיפולי פרטני או טיפול ריפוי בעיסוק לחיזוק תחושת מסוגלות בתחום הגרפי. חשוב לבחור חוג שיחזק את ביצועיהם ותחושת המסוגלות. כשהחוג הוא רק עם הילד לבד (פרטני), הילד מצליח בקלות רבה יותר ליצור עם המדריך קשר אישי נעים ולקבל תיווך והדרכה המתאימים לרמתו וצרכיו המדוייקים.כשזה קורה לילד קל יותר לגייס מוטיבציה ולהתמיד בו היות ואינו עסוק במחשבות וחששות להשוואה בינו לבין קבוצת השווים בחוג. אם חשוב לכם לשלב את ילדכם בחוג כלשהו היות והילד מציג יכולות ועניין בבבית אך חושש ללכת לחוג קבוצתי, נסו תחילה חוג פרטי ופרטני. במסגרת זאת ירחוש הילד ביטחון ועשוי בעתיד להסכים להשתתף בחוג קבוצתי מתוך היכרות עם המדריך ומאפייני החוג.

צרו איתי קשר: