מה הקשר בין מוזיקה לקשב



מוזיקה, קשב וריכוז.
האם מוסיקה עוזרת לילד להתרכז או מפריעה לו ?

בעידן של היום כל ילד שביעי עם מאובחן עם בעיית קשב וריכוז. מספר הילדים המאובחנים רק עולה עם השנים. המקור לקשיי הקשב והריכוז יכול להיות פנימי (גורם נוירולוגי-מוחי שמקורו מולד או נרכש), סביבתי (אלפי הגירויים החזותיים והשמיעתיים שמציפים אותנו בחיי היום יום ומקשים עלינו להיות ממוקדים) או משולב.

ניתן לסווג את מערכת הקשב לסיווגים שונים. אחת הדרכים היא להתייחס ליכולת הקשב הסלקטיבי והקשב מפוצל. קשב סלקטיבי היא היכולת להיות קשוב לאורך זמן לגירוי מסוים ובאותו זמן לא להיות מוסח מגירויים אחרים קרובים או קשורים לו. לדוגמא, יכולתו של הילד להכין שיעורי בית כשברקע הורים מדברים בפלאפון ואחים שמשחקים. קשב מפוצל היא היכולת להתייחס או להיות קשוב למספר גירויים שונים בו זמנית.לדוגמא, להכין ארוחה מרובת מנות במטבח ולהתייחס בו זמנית לתבשיל על הגז, האוכל בתנור והסלט שמכינים תוך כדי.ליכולות הקשב הסלקטיבי והקשב המפוצל יש השפעות על יכולת הלמידה שלנו.

מוסיקה נחקרה רבות בהקשר להשפעתה על קשב. לדוגמה, מחקרים שנערכו בתחום השיקום בדקו את הקשר בין השמעת מוסיקה משמעותית לאדם או מוסיקה קלאסית לבין יכולת הקשב המרחבי. במחקרים אלו נמצאו עדויות לקשר מסוים בין השמעת מוסיקה קלסית (מוצרט) ושיפור ביצועים במשימות קשב מרחבי . למוסיקה ישנה השפעות שונות על אנשים שונים. לפני שנים פגשתי מרפאה בעיסוק שסיפרה לי שכשהיא לומדת היא חייבת לשים מוסיקה ברקע. "כשאני מפצלת קשב (חלק מהקשב הולך לפעילות שאני עושה וחלק אחר הולך למוסיקה) אני מסוגלת להיות קשובה ומרוכזת למה שאני צריכה לעשות. אמא אחרת סיפרה לי שכשבנה מכין שיעורי בית עם מוסיקה ברקע, נראה מהצד שזה עוזר לו להתרכז. הוא תמיד מעדיף לשמוע מוזיקה וזה קורה גם כשלומד וצריך להתרכז. לעומת מקרה זה שמעתי מהורים רבים שבנם מתקשה להיות מרוכז ושבשביל ללמוד הוא צריך שקט בבית.

עד אשר יחקרו לעומק את הקשר בן מוסיקה לקשב וריכוז כדאי לבדוק זאת בעצמנו. מוסיקה היא בטיחותית אם משמיעים אותה בגובה וקצב סביר. בניגוד לתרופות אין לה השפעות מזיקות לטווח הארוך. אם יש לכם ילדים עם בעיות קשב וריכוז, נסו לשים להם מוסיקה בזמן שהם מכינים שיעורי בית ובדקו האם המוסיקה עוזרת להם להתרכז טוב יותר או מסיחה. בקשו מהם להסביר לכם ובהתאם לכך צרו סביבה מותאמת ללמידה. בנוסף, בדקו האם לשים מוזיקה בזמן שמסדרים את הבית עוזר להם להתמיד. הרבה פעמים מוזיקה מאוד מרגיעה ומהנה ובמקרה של סדר , שנתפס דבר משעמם, הופכת אותו לפעילות נעימה. בדוק !
/

צרו איתי קשר: