מוסחות יתר ואימפולסיביות אצל ילדים



אימפולסיביות מוסחות יתר אצל ילדים –  נטייה גנטית או מציאות סביבתית

בכל שנה עולה מספר הילדים המופנים לטיפול ריפוי בעיסוק בגלל סימנים לאימפולסיביות (מקצב מהיר מדי אשר אינו מאפשר למידה והקשבה) ומוסחות, אותה נטייה להיות מוסח מרעשים, מראות חיצוניים או הצפה מתכנים פנימיים או חיצוניים. ככל שהשנים עוברות המסקנה הולכת ונעשת ברורה. הסביבה היא שמעודדת סימנים אלו. כמובן שיש מרכיב גנטי ונוירולוגי לנטייה אך ללא ספק הסביבה משמרת ומחמירה את התופעה.

הנטייה למצבי מוסחות יתר אצל ילדים
המציאות מייצרת אין סוף סיבות למצבי מוסחות ואין סוף אתגרים למיקוד וריכוז בדבר אחד..מהרגע שהכנסו את ידידינו הטובים המסכים יצרנו לנו תשתית של מוסחות קבועה ופוטנציאל התמכרות. חשבי רגע, כמה פעמים ביום את מקבלת הודעת  SMS שמוציאה אותך מריכוז וגורמת לך להסיט את הקשב מזמן האיכות שלך עם הילד ? כמה פעמים את מקבלת מייל שקופץ במחשב המסיט אותך משיחה חשובה עם עמית בעבודה  ? כמה פעמים קורה לך שאת צופה בתוכנית טלוויזיה הנקטעת על ידי פרסומות? כל הזמן כי זאת המציאות. אנו חיים במציאות שקוטעת את הקשב הממוקד שלנו ומגרה אותנו להתפזר. אם כך המצב, לא פלא שקשה לנו להתרכז לאורך זמן במשימה אחת. הילדים אינם שונים. גם הם חיים במציאות מלאת גירוייים ומסיחים. הסתכלו על חדר הילדים. האם הוא עמוס מדי במשחקים, האם ניתן לארגן אותם כך שלא יקפצו לעין  בזמן שהילד מכין שיעורים ? מציאות סביבתית זאת מקשה על ילדים צעירים לשחק בדבר אחד ומעודדת אותו להיות מוסחים מגירויים אחרים בחדר. לא פלא שכשהטלוויזה פתוחה, הפלאפון מצלצל עם מנגינת רקע ואח הקטן בוכה, קשה לילד הגדול להתרכז ולהתמיד בשיעורי בית והוא פתאום צריך יותר עזרה בלמידה. לא פלא שבזמן שאת משחקת איתו משחק קופסה או מכינה איתו שיעורים, הוא נזכר בדבר אחר שקרה היום, הרי לא היה לו את הזמן לעבד את כל עשרות החוויות והגירויים שפוקדים אותו מדי יום. 

הנטייה לאימפוסלביות אצל ילדים
הכל מתחיל בבית – האם את שמה לב שבזמן האחרון אין לך סבלנות להקשיב לתיאור מפורט של מידע ? האם את שמה לב שסדר היום שלך בנוי מאלף ואחד דברים שאת צריכה להספיק  ושאת נמצאת באין סוף ריצות ? העולם הופך להיות כל כך מהיר ואנחנו ביחד איתו הפכנו להיות קצת יותר אימפולסיביים. אין זמן להקשיב הרבה, להיות הרבה במקום אחד כי צריך לעשות דברים אחרים. האם פתחתם טלוויזה והקשבתם לקצב הדיבור של מנחים צעירים ? קצב דיבור מטורף. פעם לא דיברו כל כך מהר. האם שמתם לב לקצב הדיבור המהיר בסרטי ילדים? האם שמתם לב למהירות בהם עוברות התמונות בסרטי אנימציה? זה בטוח מעודד תפיסת מציאות מהירה מדי. האם שמתם לב לכמות המשחקים הממוחשבים של הילדים ? מחשב ומשחקי מחשב נוטים לעודד אימפולסיביות היות וכשאתה מקיש על המקלדת אתה מקבל מיד תגובה. כך מעודד תפיסת מציאות מהירה שבה הכל צריך לקרות מיד. הילדים נחשפים לקצב החיים המהיר בכך מקום. הילדים של היום כל כך עסוקים שגם אצלם מתפתחת התחושה של "אין זמן". יש כל כך הרבה פעילויות בתוך הגן ובית הספר, כך כך הרבה חוגים ופעילויות אחר הצהריים, כך שהיכולת לתת זמן לחוות כל חוויה ולעבד אותה פשוט מתקצרת. זאת בדיוק הסיבה למה מגיעים לטיפולי ריפוי בעיסוק. " היא מאוד אימפולסיבית",היא מציירת, משחקת ועושה הכל מהר ואז אם לא יוצא לה כמו שהיא רוצה, היא מתעצבנת, מקשקשת על הכל ומפסיקה… כך מספרות האימהות

ומה המסקנה ? המציאות לא עומדת להשתנות, האמת שכן, יהיו יותר ויותר מסכים  ומסיחים בחיינו. חובה להיות מודעים ולזכור לקבוע לילדים מינונים נכונים של צפייה בטלוויזיה, משחקי מחשב ופלאפון. לפעמים שווה להחליט שביום אחד בשבוע סוגרים מסכים ופשוט לא נותנים לטכנולוגיה להסיט אותו ממה שחשוב באמת: זמן איכות עם המשפחה וחברים. אפשר גם לקבוע שעה אחת קבועה ביום שכל בני הבית לא מתעסקים עם מסכים. אז פתאום יש זמן לשחק, להכין שיעורים או סתם לרכב על אופנים בשכונה.

צרו איתי קשר: