סוגי קשיי התארגנות אצל ילדים



בשנים האחרונות עולה המודעות לאיתור ילדים עם קשיי התארגנות. המילה התארגנות היא מילה כללית ויכולה להיות קשורה למגוון הקשרים ותפקודים. בכתבה הבאה אפרט ארבע סוגי קשיי התארגנות אצל ילדים המטופלים בריפוי בעיסוק. במקרים רבים בעיית ההתארגנות אופיינית לילדים עם הפרעות קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. לעיתים היא נלוות לבעיה בויסות החושי, קשיי למידה או טונוס נמוך.

קשיי התארגנות בזמן
לריפוי בעיסוק מגיעים פעמים רבות ילדים עם מקצב התנהלות איטי (לעיתים קרובות עם הפרעת קשב/חולמנות). ילדים אלו מתקשים להתארגן בזמן בבוקר לקראת בית ספר, להתארגן ליציאה לחוג או לברכה ועוד. קשיי התארגנות יכולים להפריע גם לילדים בעלי מקצב מהיר מדי אשר מתארגנים בזמן שיא ליציאה , מסדרים מהר את התיק, מכינים מהר שיעורים, אבל התוצאה של עשייה זאת אינה טובה (שוכחים חפצים, עושים שיעורי בית בצורה חלקית או לא מדוייקת וכד'). אם יש בעיית מודעות או בשלות איטית הם גם מתפלאים מה רוצים מהם כי הם עשו הכל. אז מפנים אותם להכיר את התהליך והתוצאה של הביצוע המהיר . אצל ילדים בוגרים מתבטאים בקושי לנהל זמן על מנת להגיע בזמן לבית ספר, לנהל זמן כהכנה למבחנים, שיעורים או עבודות ועוד.

קשיי התארגנות עם חפצים
במקרים אלו נפגוש ילדים המתקשים להוציא ולהחזיר חפצים למקום, לתפעל אותם בצורה מאורגנת (החל משימוש בעיפרון, מספריים ודבק ובגיל מאוחר יותר סידור תיק/ מערכת שעות). אצל ילדים אלו יהיה קושי ליזום פעולה הקשורה לארגון חפצים במועד הנדרש, לשמור על חפצים ולא לאבדם ו/או לשמור עליהם מסודרים (לשמור על חפצים שלא יתלכלכו, יתקמטו, יקרעו או יאוחסנו בצורה לא טובה וכד').

קשיי התארגנות במשימה
במקרים אלו נגלה ילדים שצריכים תיווך תמידי איך לגשת למשימה לימודית או ביצועית כלשהי. הם זקוקים לאיסוף, נתונים, הגדרת מטרה, תכנון שלבי ביצוע ובקרה. הם זקוקים עזרה בארגון רגשי כמו התחלה או יזימת הכנת השיעורים,התמדה בהם על אך מוסחות או רצונות לעשות דברים אחרים. פעמים רבות המרפאות בעיסוק נותנים לילדים ולהורים לילדים אלו כלים כללים איך להתארגן ולנהל משימות לימודיות ומתרגלות איתם את מבנה זה.

קשיי התארגנות פיזיים
ישנם ילדים שהקושי הוא בעיקר מוטורי. כאן מדובר לרוב בילדים בעל טונוס נמוך או ילדים מסורבלים. הם המתקשים לבצע תנועות ריקוד, ללכת מבלי ליפול או ללמוד מיומנויות מוטוריות כמו מיומנויות כדור, קפיצה וריקוד. חלק מקבוצת ילדים אלו מאוד נתרמים מטיפולי הריפוי בעיסוק. במסגרתם לומד הילד לתכנן את תנועות הגוף ברצף ובתיאום הנכון. הוא לומד איך כדאי להתארגן עם גופו כדי להצליח במיומניות ורוכש הרבה יותר שליטה ומסוגלות בביצועיו.

על מנת לתת את הטיפול המתאים לקשיי ההתארגנות מכל סוג שהוא חשוב לבצע אבחון ריפוי בעיסוק. במסגרת אבחון זה ימופו קשיי ההתארגנות, האסטרטגיות, שינויי המטלה והסביבה שיאפשרו שיפור והתקדמות.

אורית פינצבסקי
מרפאה בעיסוק

צרו איתי קשר: