קשיי ארגון חפצים או בעיית נגישות



קשיי התארגנות או בעיית נגישות

אם תכנסתי לחדר של הבת שלי מספרת ג', אמא לילדה בת שמונה תביני באמת מה זה בעיית התארגנות וחוסר סדר. הרצפה מלאה בבובות ומשחקים, ספרי הלימוד פזורים על השולחן, הבת שלי דוחפת את הבגדים המלוכלכים לחלק שמתחת לבגדים התלויים בארון, אין בגד אחד מקופל שם. הכל פשוט בבלגן. מזל, מזל שהראש מחובר לגוף כי אם זה לא היה ככה גם את הראש הייתה מאבדת. כל דבר שאני מזכירה לה היא שוכחת. להביא : אישור ליציאה לטיול,  חוברת לימוד חדשה לכיתה, הודעות מהמורה, מזל שיש עדכונים באתר בית ספר. אני יכולה להביא לך אלף דוגמאות, כמה שתרצי על בעיית ההתארגנות שלה. השאלה אם את יכולה לעזור לה ?

מה עם הבית שאלתי ? איפה הספרייה או המגרות לאחסון הספרים ? איפה ומה המקום לאחסון הבובות והמשחקים ? האם ארון הבגדים נגיש בגובה. תוכלי להראות לי צילום של החדר ?  האמת, ענתה האם, עכשיו שאני חושבת על זה מקומות האחסון והסידור לא ממש מספקים ובגובה של הילדה. הספריה לאחסון הספרים מאוד גבוהה וצריך לטפס על כיסא כדי להגיע אליה. ארון הבגדים מאוד עמוק וחלק מהמגרות גבוהות מדי כדי שהיא תוכל להגיע ולשים בפנים דברים. אולי זאת הסיבה שהיא זורקת בגדים למטה,אולי היא פשוט לא מגיעה? …

רגע לפני שמאשימים את הילדים בבעיות התארגנות או חוסר סדר בחדר, בדקו האם מבני החדר (הארונות, המדפים) מספיקים נגישים בגובה ובמרחב ומאפשרים לילד לארגן בקלות ובנוחות את כל חפציו. לעיתים שינויים קטנים כמו פינוי מדף, הכנסת קופסאות אחסון גדולות וארגון מחדש של ספריה בחדר הילדים מאפשרים לילד לסדר את סביבתו בקלות ובפחות התנגדות. לפעמים זה גם לא מספיק וצריך לסביר לילד למה מיועד כל מקום (למה מיועדת קוספת האחסון הגדולה ומה שמים בכל מגרה) או ביחד איתו ל"בנות" את הסדר בחדר. לעיתים צריך גם לסדר עם הילד כמה פעמים ביחד כדי שרעיון הסדר "יתיישב" שם ויכנס לשגרה. הרבה ילדים מטבעם אינם מסדרים אחריהם, זה לא בטבע שלהם ולכן צריך לתת להם התנאים הטובים ביותר לסדר. פעמים רבות המרפאה בעיסוק עובדת עם הילד וההורים על מטרות כמו מה לסדר, איך לסדר ומתי לסדר על מנת ששגרת הסידור תצליח.

צרו איתי קשר: