תפקודים ניהוליים אצל לילדים



תפקודים ניהוליים (תפקודים אקזקוטיבים)

תפקודים ניהוליים הם תפקודים שעוזרים לנו לנהל את עצמנו בעולם של גירויים רבים, צורך בלתי פוסק בפתרון בעיות, השגת מטרות וניהול זמן. תפקודים ניהוליים הם תפקודים קוגניטיביים גבוהים אשר עוזרים לנו לתפקד בשתי צורות עיקריות. דרך אחת היא דרך קוגניטיבית המערבת מיומנויות חשיבה גבוהים כגון תכנון, ארגון, ניהול זמן ותהליכי מודעות. הדרך השנייה היא דרך רגשית המערבת יכולות של עיכוב תגובה במצבי קושי ולחץ, יזימת פעילות, התמדה בפעילות (לא לעזוב מיד עם קשה), ויסות וניהול רגשות במצבי קושי ומשבר (לדעת לנהל רגשות במצבי תסכול, פחד וכד'). קשיים בתפקודים ניהוליים הם שכיחים בקרב ילדים ומבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז וילדים עם לקויות למידה.

תפקודים ניהוליים רגשיים מוטיבציונים
יכולת ויסות אימפולסיביות /לעכב תגובות מידיות (לא אוטומטית לצעוק על אח שלי שלוקח לי את ה.., לעצוב ולחשוב על תגובה אחרת)
כושר יזימת פעילות (להתחיל שיעורי בית או סידור תיק בית ספר, לחשוב על הזמנת חבר).
יכולת התמדה בפעילות (להמשיך שיעורי בית מבלי לעצור, להפסיק או לעבור לדבר אחר) דורש ניהול רגשי וניהול מוסחות
סיום משימה -יכולת להתחיל פעילויות כלשהי כמו שיעורי בית, סידור שולחן עבודה ולבצע אותה עד הסוף

תפקודים ניהוליים קוגניטיביים
זיכרון עבודה – היכולת לזכור מידע כלשהו ולתפעל אותו תוך כדי פעילות מבלי לאבדו. 40 אחוז ממרכיב הקשב האנושי. דוגמא לצורך בזיכרון עבודה – חישוב בעל פה לילד בכיתה ב' כמה זה שבע ועוד שמונה פחות שתיים. הילד צריך לזכור את המספרים, הפעולה החשבונית ולבצע עליהם פעולה מבלי לשכוח חלק מהם במהלך הדרך.
הגדרת מטרה – היכולת להגדיר מטרות
תכנון וניהול זמן – היכולת לארגן רצף פעולות או שלבים כדי לבצע משימה (לענות על שאלה עם כמה שלבים, לכתוב סיפור ) ולארגן את מימד הזמן בהקשר לביצוע משימה כלשהי. לדוגמא, מתי אני מתחיל ללמוד למבחן ומה אני לומד כל יום.
בקרה – היכולת לבצע בדיקה עצמית במהלך ולאחר משימה
התארגנות עם חפצים – היכולת לארגן את הסביבה הפיזית במרחב, ביחס אלי ועל פי הצרכים התפקודיים.

במקצוע הריפוי בעיסוק פותח שאלון סטנדרטי לאבחון קשיים בתפקודים ניהולים לילדים ומבוגרים. שאלון זה מאפשר למקם את יכולות הילד בטווח הנורמה ולהציג קשיים בתתי התחומים השונים של התפקוד הניהולי. אבחון זה מהווה בסיס טוב לתוכנית התערבות יעילה.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק

צרו איתי קשר: