קשיי התארגנות בוקר אצל ילדים עקב בעיות בויסות החושי או בעיות רגשיות



קשיי התארגנות בוקר אצל ילדים

הילד בגיל שמונה ועדיין צריך עזרה בהתארגנות הבוקר ?
קשיי התארגנות בוקר אצל ילדים היא מצב המלווה משפחות רבות בעיקר בגלל שהסיבות למצב זה יכולות להיות מגוונות מאוד. אצל כל ילד הסיבות יכולות להיות שונות ולהשתנות מעת לעת וחשוב להבינם. הבנת הסיבות יכולה לסלול דרך טובה יותר לדרכי פתרון. בכתבה הבאה אמנה מספר סיבות שכיחות:
בעיות בויסות החושי
ישנה אוכלוסיית ילדים שמגלה קושי בתחום הלבוש וההתארגנות עקב רגישות חושית לבדים ומגע קל. לרוב מדובר בילדים בגיל הרך והבעיה נוטה להתמתן בגיל בית ספר אך לא תמיד. ילדים אלו עלולים להתעצבן ולהתנגד באופן קבוע לתהליכי הלבוש. הם יתלוננו על תוויות שמציקות להם, תווי תפר בגרביים, הם יתנגדו לשכבה שניה של חלוצה בחורף עקב אי נוחות בתחושה. בנוסף, עונות מעבר הדורשות שינויי לבוש יהיו תקופות יותר קשות ללבוש. לעיתים קרובות מדובר בתופעה זמנית שחולפת מעצמה עם הגיל ולרוב מתעדנת אך לעיתים המצב ימשך שנים.במקרה זה מומלץ לפנות להתייעצות וטיפול של מרפאה בעיסוק.
בעיות בקשב ו/או תפקודים ניהוליים – קבוצה נוספת של ילדים היא קבוצה שמתקשה בהתארגנות בוקר עקב קשיי קשב ויכולת ניהול עצמית. אלו יתבטאו בקושי ביזימת הפעולות (אינו קם מהמיטה), קושי לזכור מה נדרש לעשות ( שוכח לצחצח שיניים), מוסחות גבוהה מאוד בעת התארגנות וקושי לבצע מעברים בין משימות, חוסר ארגון בביצוע המשימות, בעית מודעות וניהול זמן ועוד. אצל כל ילד הבעיות נראות קצת אחרת. ילדה אחת תתיישב בשרותים ותחלום בהקיץ ולא תקום עד שיגידו לה ואילו ילד אחר יבוא לנעול נעלים יתקל במשחק ויתחיל לשחק. במקרים אלו מומלץ גם לבצע הערכה בריפוי בעיסוק ולקבל הדרכה ממרפאה העיסוק. לעיתים פעולות קטנות כמו שינוי רצף הפעולות, שינוי מקום הלבוש או תרגול זיכרון לרצף הפעולות מסייע לילד. ככל שהילד וההורה יותר מעורבים בעבודה על המטרות ואלו מוסכמות על הילד וההורה כך ניתן לצפות לשיפור ביצועים.
קשיים רגשיים
התארגנות הבוקר טומנת בחובה אתגרים רבים שאנחנו המבוגרים כלל לא חושבים עליהם. יש ילדים שמאוד רוצים לשחק בבוקר והם נדרשים במקום זאת להתארגן ולצאת מהבית. ישנם ילדים שמתקשים במעברים, יש ילדים שמאוד לא אוהבים ללכת לגן או לבית הספר והקושי להתארגן בכלל מגיע מחוסר הרצון להגיע למסגרת החינוכית. במצב זה אין כל מוטיבציה לקום מהמיטה ולהתארגן. חשוב שנבין ונהיה מודעים למקורות ההתנגדות או המוטיבציה הנמוכה כי הם הבסיס לדיאלוג עם הילד. ישנם ילדי בית ספר שאינם רוצים להגיע לבית הספר עקב מצב חברתי לא נעים שההורים כלל אינם מודעים אליו. פעמים רבות כשבבית ספר יותר טוב  גם המוכנות והמוטיבציה להתארגן אליו עולה. לפעמים אין כלל קשיים רגשים אלא חוסר בשלות רגשית. חוסר בשלות לקחת אחריות על ביצועי שמימות הבוקר, לבצעם בצורה עצמאית, מתאימה ותוך התמדה. במקרים אלו הילד ילמד להתארגן בבוקר לבד כשיבשיל רגשית לקחת אחריות זאת.
צרו איתי קשר: