העתקה מהלוח ותפקודי עיניים



האם הילד שלך מתקשה להעתיק מהלוח, מעתיק לאט, ממצמץ הרבה, מקרב את עיניו באופן מוגזם לטלוויזיה או לספר? האם מתלונן על כאבי ראש ? אם כן יתכן ומדובר בסימנים לבעיות ראיה

באופן כללי ישנם ארבעה תפקודי עיניים יש לבדוק:
חדות הראייה –  פגיעה ביכולתו של הילד לראות למרחק ארוך או קצר טווח בחדות המתאימה. קושי בחדות הראייה יגרום לטשטוש בראיית הכתוב ולקשיי קריאה והעתקה מהלוח. קושי זה הוא אחד מהקשיים שהילד יוכל לזהות במידה וישאל: האם קשה לך לראות מה שהמורה כותבת על הלוח במידה ואתה יושב רחוק.
מיקוד עיניים – פגיעה ביכולת הילד למקד ולשמר את מבטו במידע שמצוי על הלוח או הדף. מיקוד עיניים הוא מרכיב משמעותי לפיתוח יכולת קריאה, כתיבה והעתקה. במקרים אלו ניתן להתבונן בילד מתמקד באובייקט ולראות האם עיניו "בורחות" מהמקום עליו להתמקד.
מעקב עיניים – פגיעה ביכולת להעביר את העיניים בצורה מהירה ומדויקת מנקודה אחת לשנייה.
התכנסות והתבדרות עיניים – קושי בקירוב עיניים זו לזו כשהגירוי קרוב לפנים ולהרחיק את העיניים זו מזו כשהגירוי מתרחק. בעת העתקה מהלוח, הילד צריך תחילה לבדר את עיניו כדי להתבונן בלוח ולאחר מכן למקד את עיניו כדי להעתיק את החומר למחברת.

תפקודי עיניים תקינים הם הבסיס להתפתחות יכולות קריאה, כתיבה והעתקה מהלוח. במידה והילד מציג קושי בתחומים אלו ומציג את הסימנים שאוזכרו בתחילת הכתבה מומלץ לשלול קודם בעיות ראייה לפני פנייה להוראה מתקנת או טיפולי ריפוי בעיסוק. מומלץ לפנות לבדיקה של רופא עיניים או אופטומטריסט. חשוב להסביר לרופא את סוגי תפקודי הראיה בהם מתקשה הילד על מנת שיקשרם לתפקודי העיניים השונים.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק ילדים

צרו איתי קשר: