כתב מראה אצל ילדים



כתב ראי או כתב מראה אצל ילדים היא תופעה של היפוך מספרים, אותיות וצורות. כתב מראה הוא תוצאה לפחות חלקית מאי יציבות בתפיסה החזותית של הילד הצעיר. כתב מראה אופייני לילדים הלומדים לכתוב אותיות בגילאי ארבע עד שש  ואין בו משהו המהווה אינדיקציה ללקות. יש גישות הגורסות כי אין להעיר לילד שכותב כתב מראה בתקופת הגן ובכיתה א' על מנת לאפשר לו להתמקד בהבעה, בתוכן או בשטף הכתיבה. מנגד יש הטוענים כי אפשר וכדאי אחרי שהילד סיים את הכתיבה לספק משוב בונה לבדיקת ביצועיו. כך לדוגמא, הורה או מטפל שמעוניין לשפר את דיוק התפיסה החזותית של הילד יתכן וילמד אותו להתייחס לכיווניות האות או הספרה.

מעניין לראות האם כתב המראה מופיע באותיות, צורות, מספרים , ציורים או בכל האופנויות הללו.
ישנם ילדים שמציגים שכיחות שונה לכתיבה בכתב מראה באופנויות מילוליות לעומת מספריות או צורניות.

במידה וכמות ההיפוכים רבה בכיתה א' וכתב המראה אינו עובר עד גיל שבע (כיתה ב') ומידה וישנם קשיי כתיבה, שפה והבנה נוספים יש לשקול אבחון הבודק :
דיסלקציה – לקות למידה
דיסגרפיה – לקות בכתב היד המתאפיינת בכתב ראי, כתב בלתי קריא, קשיי ארגון מרחבי (רווחים וכתיבה בשורות הנכונות).
אבחון יכולות תפיסה חזותית.- בדיקת יכולת הילד להבחין בקרטריוני כיוון, גודל, מנח ושלמות דגמים שונים.

אבחוני הדיסגרפיה והתפיסה החזותית מתבצעים אצל מרפאה בעיסוק
הורים מגלים אינטואיציה טובה לגבי מוקדי החולשה והעוצמה של ילדיהם ולכן אם חשים שקיימת אפשרות ללקות, מומלץ לפנות לאבחון או ייעוץ כמה שיותר מוקדם. ישנם הורים שיודעים על עצמם כי תחום התפיסה המרחבית קשה עבורם. הם מתקשים להתמצא במרחב חדש, במפות וזוכרים שגם הם כתבו בכתב מראה. אם מדובר במאפיין גנטי יתכן ולהורים אלו יהיו כלים טובים גם לעזור לילדיהם.

אורית פינצבסקי
מרפאה בעיסוק לילדים

צרו איתי קשר: