עין עצלה אצל ילדים



ליקויים בתפקודי עיניים והשפעותם על תפקוד והתפתחות ילדים

אסף, ילד בן ארבע הגיע לאבחון ריפוי בעיסוק בגיל 4 בהמלצת הגננת נוכח איחור בהתפתחות אחיזת עיפרון נורמטיבית ויכולת העתקת צורות. במהלך האבחון התרשמה המרפאה בעיסוק מצמצוץ רב ונטיה רבה לכיווץ באזור העיניים ושלחה את אסף לאבחון אצל רופא עיניים. באבחון נמצא כי לאסף יש עין עצלה.

עין עצלה אצל ילדים
עין עצלה הוא מצב שבו עין אחת רואה בצורה משמעותית פחות מהעין השניה. בן 2-3 אחוז מהילדים מאובחנים עם לקות ראיה זאת. עשויות להיות כמה סיבות לראייה ירודה בעין אחת: פזילה, עכירות עדשה, עפעף נפול. על מנת להגיע לראייה איכותית העיניים והמוח עובדות יחד. המידע שמקבלות העיניים עובר לחלק האחורי במוח (אזור הראייה ) ושם עובר תהליך עיבוד. אם עין אחת לא עובדת בצורה טובה מספיק, חלק של המוח, שמקבל מסרים מעין זאת, אינו מקבל מספיק מסרים ראייתים. המצב עלול להחמיר ולהיות בלתי הפיך היות וחלק זה של המוח יפסיק להתפתח בצורה נורמטיבית. טיפול בעין עצלה עשוי לסייע בנרמול חדות הראייה  באמצעות הרכבת משקפים, תרגילי ראייה בהם מונחת רטייה על העין "הבריאה" למספר שעות כדי לעודד את עבודת העין החלשה וביצוע תרגילי ראייה ממוקדים במרחב או דרך תוכנות ראייה שונות. כמו בכל דרך טיפול, השיטה המנצחת הוא מעקב רפואי והתמדה בתהליך הטיפול. ישנם טיפולי ריפוי בעיסוק המתמקדים בשיקום ראייה דרך תוכנות מחשב ותרגלי עיניים.

בדיקות ראייה שגרתיות
באופן מקובל ילד צריך לעבור שלוש בדיקות עיניים עד כיתה א'. בדיקה אחת בגיל שנה, בדיקה אחת בגיל שלוש ובדיקה בגיל שש (לפני כיתה א').  כשיש ספק לבעיה בתפקודי הראייה עובר הילד בדיקה מעמיקה הכוללת יכולות מיקוד, ראייה למרחק והרחבת אישונים. הבעיה העיקרית בתחום תפקודי הראייה היא שקופת החולים אינה מחייבת לשלוח ילדים לבדיקות ראייה אלא רק ממליצה. כך קורה שילדים רבים מגיעים לגיל ארבע, חמש, שש ולפעמים שבע עם בעיית ראיה לא מאובחנת, שכמובן מחמירה ללא טיפול. היות וילדים לומדים לפצות על הבעיה בדרכים יצירתיות, ההורים לא תמיד שמים לב לך והזמן חולף ללא אבחון וטיפול מתאים.

חשיבות האבחון המוקדם למניעת קשיים תפקודיים
קיימת תקופה קריטית שבה מוח לומד לעבד מידע משתי העיניים. במידה ויש בעיה שאינה מאובחנת. המוח משתנה ומתרגל לקבל מידע בצורה לא שיוויונית משתיהם, לעיתים אף לקבל ולעבד מידע רק מעין אחת. ההשלכות של חוסר אבחון וטיפול מוקדם בתפקודי ראייה הם משמעותיות. חוסר סימטריה במאמץ ובשימוש, קשיים בראיית עומק, המושגת על ידי שתי העיניים והאטה ביכולת ובמהירות וביעילות ביצוע פעילויות המחייבות תפקוד ראייתי (העתקת צורות, ציור, קריאה וכתיבה).

הורים, גם אם כל המשפחה רואה 6/6, קחו את בינכם או ביתכם לבדיקות ראייה. הישיבה הממושכת ליד המחשב והטלוויזיה, כמו גם סטטיסטיקת הליקויים הקיימים מחייבת ערנות ובדיקה.

אורית פינצבסקי
מרפאה בעיסוק לילדים

 

צרו איתי קשר: