ילד חסר ביטחון עצמי



18.7.2019

"יש לי ילד חסר ביטחון עצמי ", אמרה אמא של רונן.
"איך את יודעת שהוא חסר ביטחון ? " , שאלתי
"משתי סיבות, הוא אומר על הכל לא יודע ולא מנסה אף פעם לעשות דברים לבד", אמרה האם.

ילד חסר ביטחון עצמי הוא בדרך כלל ילד שאם נקשיב לו נשמע ביטויים רבים של חוסר ביטחון. הוא יגיד משפטים חוזרים כמו "אני לא יודע" או "אני לא יכול" או "לא רוצה לבד, רק ביחד איתך"  עוד לפני שניסה או מיד כשניסה לבצע פעולה וכלל לא נתן לעצמי זמן לחשוב ולהתארגן. פעמים רבות ההתנהגות של ילד חסר ביטחון היא התנהגות המנעותית. הוא לא מוכן לנסות לעשות דברים לבד, זקוק לעיטוף וליווי הורי צמוד כדי לשחק, ללמוד או להתמודד עם סיטואציה חדשה או קצת שונה. הוא בדרך כלל עושה דברים רק עם אמא או אבא מלווים, תומכים ומעודדים. הוא עשוי לבכות או להתנגד לעשייה עצמאית ולצעוק או לבקש שיעשו עבורו. הורים לילדים עם ביטחון עצמי נמוך לעיתים קרובות נופלים למלכודת ועושים עבור הילד את מה שקשה או מורכב עבורו. הם יכולים להמשיך להלביש ולקלח אותו גם כשיכול לעשות חלק בהדרכה קלה. הם יכולים להסביר ולעזור במשחק ולמידה יותר ממה שהילד זקוק כדי להקל עליו רגשית ולרפד אותו. פעמים רבות ההורים זקוקים קודם להדרכה כדי להבין את הקושי של הילד וכיצד לקדם את ביטחונו. ביטחון נובע בין היתר מחווית הצלחה בעשייה עצמאית של הילד וההורה צריך להיות שם להציב את האתגר המתאים וללוות באמירות מעודדות, חיזוקים ושיקוף הצלחות.

ביטחון עצמי נמוך יכול להיות קשור לתפקוד ספציפי או לתפקוד כללי. ישנם ילדים עם ביטחון עצמי נמוך בשפה או דיבור מתוך קושי אובייקטיבי בשליפה/הבעה או הבנה שפתית. ילדים אלו התנסו במשימות שפה ותקשורת חוו קושי, תסכול או תחושת חוסר מסוגלות וכעת בטחונם בתחום נמוך. ישנם ילדים שביטחונם העצמי נמוך בתחום החברתי היות וחסר להם כלים בהבנה חברתית ומיומנויות חברתיות. יש סיכוי שכשהילד יקבל כלים בתחום זה בטחונו החברתי ישתפר. בדומה לכך ילד עם סרבול מוטורי יכול להיות בעל ביטחון נמוך בתחום הפיזי אך בתחומי תפקוד אחרים להיות בעל ביטחון עצמי גבוה. ישנם ילדים שנולדים עם ביטחון עצמי נמוך כללי. לעיתים קרובות הביטחון העצמי הכללי נמוך כשמדובר בילדים עם שילוב של מספר קשיים כמו הפרעות קשב, קשיי למידה, קשיי שפה או סרבול מוטורי. החוויה המצטברת של ילדים אלו היא חוויה של תסכול וקושי שלעיתים קרובות מתעצבת לתפיסה של אני לא יכול ואני לא טוב בכלום.

כשהורה מזהה דפוס עקבי של חוסר ביטחון עצמי חשוב לפנות לייעוץ והדרכת הורים. מספר פגישות אצל מטפל רגשי יכולים לתת להורים כלים נפלאים לעבודה נכונה בבית והמלצות לטיפולים נוספים רלוונטים.

להמשך קריאה לחץ כאן – עשה ואל תעשה – ילד עם ביטחון עצמי נמוך

צרו איתי קשר: