תחושת מסוגלות אצל ילדים



22.8.2020

תחושת מסוגלות אצל ילדים

אני לא יכול, אני לא יודע, תעזרי לי בהכל, תעשי בשבילי, לא מבין כלום אף פעם.. שומע כאלו אמירות בבית  שוב ושוב ? מרגישה שהילד מבטא במילים ובהתנהגות חוסר מסוגלות ? באיזה מצבים זה קורה ? בלמידה ? במשחק ? בכתיבה ? רבים הם הילדים שמגיעים לטיפולי הריפוי בעיסוק ומציגים תחושת מסוגלות נמוכה. תחושת מסוגלות אצל ילדים מתבטאת באמירותיהם , במאפייני היזימה, השתתפות והתמדה בפעילויות שנתפסות מורכבות עבורם כמו כתיבה, משחק מובנה או תרגילי תנועה במרחב. ישנם ילדים שמציגים קשר הדוק בין קושי אובייקטיבי ביכולת לבין תחושת מסוגלות נמוכה. במקרים אלו לדוגמא, הילד מתקשה בכתיבה ומציג חוסר מסוגלות בתחום. הוא אומר שקשה לו, מתייאש מהר מדי וחסר כלים לכתיבה וניהול רגשי במצבי קושי. לעומתם ישנם ילדים שמציגים קשר חלש יותר בין היכולת לבין תחושת היכולת או המסוגלות. כך לדוגמא, הם יכולים להראות יכולות טובות או סבירות בתחום הכתיבה אך לחוש חוסר יכולת וביטחון עצמי נמוך בתחום מפני שקשה להם לגייס את עצמם רגשית או קשבית או שהם אינם מבינים בצורה מעמיקה מהם מדדי ההצלחה בביצועיהם.

תחושת מסוגלות היא לרוב תלויית הקשר. יש תחושת מסוגלות הקשורה לתחום החברתי (איך אני עם חברים), המרחבי (איך אני מתמצא במקום חדש במרחב הפיזי) השפתי (איך אני מבין ומצליח לענות על שאלות ולהביע את עצמי בכתב), החשבוני, ,הגופני ויש גם תחושת מסוגלות כללית. ישנם ילדים שתחושת המסוגלות שלהם בחשבון וספורט טובה מאוד לעומת שפה וכתיבה בהם נמוכה מאוד. ישנם ילדים שתחושת המסוגלות שלהם בציור ויצירה גבוהה מאוד וכאלו שנמוכה. תחושת מסוגלות תלויה פעמים רבות בהתנסויות ומידת ההצלחות הקודמות של הילד. ילד שהתנסה מעט מאוד בציור ויצירה וכשהתנסה בהם לא הצליח כפי שציפה יכול לפתח תחושת מסוגלות נמוכה בתחום. מצב זה יגרור לעיתים עוד ועוד המנעות ואז תחושת המסוגלות הנמוכה תשמר או תתחזק. כדי לשבור את המעגל צריך לעודד להתנסויות יזומות וקצרות בתחום תוך הצבת אתגרים מדוייקים סיוע רלוונטי וריבוי חוויות הצלחות.

ישנם שני כלים מרכזים שמטפלים משתמשים לשיפור תחושת מסוגלות ואלו הם:
דיבור פנימי חיובי לפני ובמהלך ביצוע יוזמות ומשימות
ילדים בעלי תחושת מסוגלות נמוכה עוד לפני שהם מתחילים משימה כלשהי כבר יכולים להנחית לראשם מחשבות כמו אני לא אצליח, זה קשה או אין מצב שאני מסיים. בטיפולים לסוגיהם, המטפל מסייע לילד לסגל סגנון חשיבה הפוך ומשפטים מחזקים, מעצימים ומניעים לפעולה כמו הכי חשוב זה לנסות, אני מצליח מעצם זה שאני מנסה, אני אצליח כי התאמנתי על הנושא ואני מכיר שיטות להצליח. לצד אמירות אלו יש להציב לילדים יוזמות ועשייה ברמת אתגר נכונה כמו לשבת 10 דקות לתרגל לוח הכפל או מענה לשאלות על טקסט עם טיימר. השילוב בין סגנון חשיבה חיובי שמתורגם לאמירות חיוביות לצד עשייה קבועה והצלחות בעשייה זאת הם מתכון לשיפור תחושת מסוגלות. לשם הבנה אופרטיבית מומלץ לקבל הדרכה מהמטפל. מה שנראה מובן אינו בהכרח מובן ופשוט כשפועלים מול הילדים שלנו.

הכלי השני הוא הרחבה ופיתוח כושר פתרון בעיות בתחום בו הילד חווה קושי.
ילדים רבים לא יודעים איך לפתור בעיות ולהתנהל בסיטואציות שונות ואז כשהם מנסים הם אינם מצליחים ונתקעים שוב ושוב. כך הם מפתחים תחושת מסוגלות נמוכה בהקשר מסויים זה. במצבים אלו צריך להתניע תהליך שיפתח את כושר פתרון הבעיות של הילד בתחום הקושי. לדוגמא, אם הילד מתקשה להשתלב במשחק בגן צריך לעודד אותו לשיח והתנסות שבמהלכו יכיר דרכים נוספות וחיוביות להשתלבות. אם הילד רוצה למשוך תשומת לב ויודע לעשות זאת רק על דרך השלילה בהצקות ואלימות צריך לעזור לו להכיר דרכים למשיכת תשומת לב ממקום חיובי. אם הילד מתקשה במענה לשאלות על טקסט צריך לקדם אותו בהבנת סוגי שאלות, קריטריונים להערכת תשובות , אסטרטגיות עבודה וניהול זמן לשיפור ביצועים וניהול רגשי. יש לציין שחושב לראות שהילד פתוח רגשית לשינוי ורוצה לקבל כלים והכוונה. כשילד רוכש כלים ורעיונות נרחבים ויצירתיים איך להתמודד עם תחומי הקושי ומתרגל אותם, הוא חווה הצלחות ותחושת המסוגלות שלו בתחום משתפרת. במידה והילד לא פתוח רגשית לתהליכי למידה צריכה להעשות עבודה רגשית קודמת בתחום.

מבולבלים, מוצפים ? פנו למטפל רגשי או מרפאה בעיסוק למספר מפגשי הדרכה והתחילו להתניע את השינוי עוד היום.

קראו עוד בנושא:
ילד חסר ביטחון עצמי

צרו איתי קשר: