תחושת מסוגלות וניקיון



מה הקשר בין תחושת מסוגלות של ילדים להשתתפות בפעילויות ניקיון בבית ובגן
3.2.2016

פגשתם ילדים שאוהבים לנקות ? רוני בן הארבע הגיע אלי לטיפול לפני 5 שנים. הוא היה ילד תקשורתי, חם ואוהב, נהנה מאוד ממשחקי תנועה אך נמנע ויתקשה בצביעה, ציור, משחקי קופסה והרכבות. הוא לא אהב גם לצפות בטלוויזיה או להקשיב לסיפורים. הסימנים כולם הראו על קשיי קשב וריכוז. "אז מה הוא כן אוהב לעשות", שאלתי את האמא. "הוא אוהב לנקות, תני לו מטאטא, או מטלית לחה והוא ינקה לך. הוא אוהב אוד לנקות כל יום. נפלא" אמרתי לאם, איזה יופי שגיליתם את זה כבר בגיל צעיר".

קשה לבנות תחושת מסוגלות כילד כשכל כך הרבה דברים לא פשוטים עבורך. להתלבש דורש עזרה, להקשיב להוראה זה קשה, פאזל נראה מורכב מדי וציור הוא משהו שבכלל לא שווה לנסות. כן, זאת התחושה של ילדים רבים. איפה בכל זאת פוגש הילד תחושה שהוא יכול, מסוגל ותורם ? האם צריך ללכת לחוג מיוחד של קרטה או שחייה או פשוט לקחת מטאטא ומטלית. נראה לפעמים ששכחנו את הדברים הפשוטים בחיים. שכחנו שבשביל להרגיש טוב לא חייבים ללכת לפסיכולוג או לחוג יוגה אלא פשוט לקבוע עם חברה טובה להליכה ולפרוק את מה שעל ליבנו. גם שכחנו שלא בהכרח צריך חוגים או פעילויות מיוחדות בשביל לגרום לילדים שלנו תחושת ערך ומסוגלות.

תחושת מסוגלות ילדים
ילדים עם קשיים תפקודים, בעיקר כאלו עם קשיי קשב, קשיי למידה וקשיים מוטורים צריכים הזדמנויות לפתח תחושת ערך ותתפלאו ניקיון יכול להיות אחד מהם. כן, ילד שעוזר לנקות יכול להרגיש מאוד טוב עם עצמו. הצורך או האהבה לפעילויות של ניקיון וסדר אצל ילדים צעירים וגדולים יכול לנבוע מסיבות שונות: הסיבה הראשונה היא רגשית. קשה לי להתרכז, ללמוד, לשחק אבל אני כן יכול לעזור ולנקות. העזרה בניקיון מאפשרת לילדים רבים בכל גיל להראות את מה שיכולים לתרום ולהנות ממשוב חיובי של תוצאה ושל שביעות רצון הההורים ומסגרות החינוך. הסיבה השנייה למשיכה לפעילויות ניקיון יכולה להיות קשורה לצורך בתנועה. ילדים עם הפרעות קשב ובעיקר הפרעות קשר עם היפראקטיביות זקוקים לתנועה. התנועה מעוררת אותם אם קיימת בעיית עוררות או לחלופין מתעלת באופן חיובי צרכי תנועה רבים. סיבה השלישית למשיכה לפעילויות ניקיון וסדר , במידה ונצפת צורה קיצונית, יכולה להיות קשורה לסימנים להפרעה אובססיבית הקשורה בסדר ונקיון. במקרים אלו ניתן להתרשם מילדים שמראים צורך דחוף וקבוע לסדר ולנקות כל דבר. לעיתים הם נוטים גם לשטיפת ידיים ולניקיון גוף מוגבר ולעיתים מתקשים להתמודד עם בלגן שאחיהם או חבריהם עושים ולבכות כשזה קורה. במקרים אלו מומלץ לערב מטפל רגשי לחוות דעת.

לסיכום
פעולה פשוטה כמו ניקיון הבית יכולה לתת לילד תחושת מסוגלות רבה כשאת זאת אינה מקבל מספיק במהלך יומו בגן ובבית ספר. אפשרו ועודדו ילדים להשתלב בפעילויות ניקיון וסדר ושבחו אותם על ביצועים, עזרה ואחריות אישית. מה שפשוט וקטן עבורנו יכול להיות ענק עבורם.

קראו עוד בנושא
תחושת מסוגלות אצל ילדים – כלים להורה

אורית פינצבסקי
מרפאה בעיסוק

צרו איתי קשר: