התפתחות מוטוריקה עדינה בילדים



התפתחות מוטוריקה עדינה בילדים בגיל הגן

5.4.2010

התפתחות מוטוריקה עדינה התפתחות הילד.
מהם הפעולות המערבות מוטוריקה עדינה? מה כולל המונח מוטוריקה עדינה ? כיצד מתפתחת מוטוריקה עדינה ? וכיצד ניתן לעודד התפתחות מוטורית עדינה במידה וזאת מתעכבת ?

התפתחות מוטוריקה עדינה של ילדים בשנים הראשונות לחייהם חשובה  מעצם היותה נדרשת לחקירה, משחק ותפקוד יומיומי. לנו המבוגרים אין דבר יותר פשוט מלאחוז עיפרון, להשתמש בפינצטה, למתוח קו בתוך במבוך ,לנעוץ נעץ בלוח או לקשור שרוכים ,אך לילדים צעירים ולילדים עם איחור או קושי בתחום המוטוריקה העדינה כל פעולה כזאת עשויה להיות אתגר אמיתי. למעשה, עד שאנחנו המבוגרים לא נצפה במאמץ של ילד בן שלוש לאחוז בעיפרון ולשרבט או ובמשך הזמן והמאמץ של ילדה צעירה לשרוך שרוכים לא נזכר עד כמה התפקודים המוטורים העדינים האוטומטים שלנו דורשים מיומנויות ידניות שילדים צעירים רק מפתחים.

ילדים זקוקים ליכולות מוטוריות עדינה בכל תחומי החיים. הם זקוקים ליכולת אחיזה עדינה כדי לאחוז כלי כתיבה ולצייר בקלות, הם זקוקים לשליטה מוטורית עדינה בתנועות היד כדי לבנות מגדל קוביות מבלי להפילו והם זקוקים ליכולות תכנון תנועה ותנועות יד מגוונות כדי לפתוח את קופסת האוכל, לכפתר כפתורים ולשרוך שרוכים. למעשה ניתן לומר שתפקודים מוטורים עדינים הם הבסיס ליכולות המשחק, הלמידה והתפקוד היומיומי. המושג מוטוריקה עדינה הינו מושג נפוץ בתחום הריפוי בעיסוק וכולל מרכיבים רבים (צדדיות, דומיננטיות ידנית, תכנון תנועה, אחיזה עדינה, יכולות מניפולציה תוך ידנית ,שליטה מוטורית, הפרדת תנועה, זריזות ידנית, חציית קו אמצע, יכולת בילטראלית ועוד ועוד).

התפתחות יכולות מוטוריות עדינות מושפעת מגורמים רבים. שלושה מהם הם: גיל , גיריה סביבתית ותיווך. ככל שהילד גדל תהליכי ההבשלה המוטורית מאפשרים לו לפתח מיומנויות מוטוריות עדינות יותר. לדוגמה, אחיזת העיפרון עוברת מאחיזה גסה בכף היד לאחיזה עדינה בכריות האצבעות המאפשרת תנועות ציור מדויקות ונשלטות יותר. בד בבד מתאפשרת ומתחזקת התפתחות זאת עם גיריה הסביבתית (משחקים מוטורים עדינים) ותיווך. ככל שילד מתנסה באופן מדורג במשחקים ופעילויות הכוללות מיומנויות מוטוריות ומקבל תיווך מילולי או מוטורי מותאם כך הוא יוכל לשכללם.

במידה ונצפה איחור ביכולות מוטוריקה עדינה או קושי במוטוריקה העדינה חשוב לאבחן זאת בריפוי בעיסוק. מרפאה בעיסוק תוכל לאבחן מהו המרכיב או המרכיבים המוטוריים העדינים מהם נובע הקושי והאם מעורבים בו מרכיבים תחושתיים, תפיסתיים, קוגניטיביים או מוטורים נוספים. בהמשך תוכל המרפאה בעיסוק להתאים תוכנית מדורגת לשכלול המרכיבים המוטורים והתפקוד המוטורי . לדוגמה, ילד בן ארבע עלול לגלות קושי באחיזת עיפרון עקב סיבות שונות (חולשת אצבעות, גמישות יתר, קושי בהפרדת תנועות, קושי בתכנון המוטורי ועוד). המרפאה בעיסוק תתאים לילד תרגלי אצבעות ומשחקים שמעודדים את התפתחות המרכיבים המוטורים המעודדים אחיזה יעילה. חשוב להבין כי לא כל הפעלה מוטורית עדינה או משחק מוטורי ישפר את יכולותיו העדינות של הילד וגם לא כול תיווך מילולי ייצר את השינוי המיוחל. זאת הסיבה שמומלץ לקבל הדרכה ממרפאה בעיסוק כדי להבין מה הקושי המוטורי, מאיזה מרכיבים מוטורים נובע ומה סוגי ההתערבות היעילים ביותר.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק לילדים, M.Sc

 

צרו איתי קשר: