איך לעזור לילדים לרכוש חברים



איך לעזור לילדים לרכוש חברים

השתתפות חברתית

ריפוי בעיסוק

ילדים רבים חווים קושי לרכוש חברים בגן ובבית הספר ונשארים בודדים. לא פעם שמעתי ילד משתף ומספר לי שנשאר לבד בהפסקה כי לא שייך לאף חבורה בכיתה שלו. ישנן לעיתים אמירות קשות מאוד כמו "אני אשאר תמיד לבד", "לא יהיו לי אף פעם חברים". משפטים אלו מראים עד כמה החוויה הרגשית של הילד קשה ועד כמה הילד רואה את המצב באופן סטטי (בלתי ניתן לשינוי) תוך ביצוע שגיאות קוגניטיביות רבות במחשבות אלו.

טיפול בילד לצורך קידום השתתפות חברתית מצריך קודם כל אבחון של המצב. ישנם הורים להוטים לטפל בבעיה. הם רושמים את הילד לחוגים חברתיים, נותנים לילד כל מני טיפים חברתיים אך אינם מבינים שהם אינם יודעים את מקור הבעיה ואינם מבינים למה הילד לא מתקדם חברתית.

אבחון קשיים חברתיים

קשיים חברתיים יכולים להגרם מסיבות שונות. בכתבה זאת אציין כמה מהם:

ביישנות ומופנות – ישנם ילדים המתקשים לפתח אינטראקציות חברתיות הכוללות יזימה ותקשורת שפתית עקב מופנמות משמעותית. ילדים אלו בדרך כלל רוכשים חברים עם הזמן אך לוקח להם יותר זמן להפתח ולהכיר.

קשיי שפה – ילדים בעלי קשיי שפה הבעתית לעיתים נמנעים מלדבר כי מתקשים בכך או בגלל שמתביישים (מודעים לקושי שלהם להביע את עצמם ) וחוששים שילדים יצחקו עליהם

בשלות רגשית נמוכה – קושי לקבל את מרכזיותו של הילד האחר, קושי לוותר לזולת, לעמוד בתורות, להפסיד במשחק, לדחות סיפוקים מיידים. כל אלו מקשים על ילד להשתלב באינטראקציות חברתיות.

קשיי הבנה וקשיי הבנת סיטואציות בפרט – ילדים אלו מתקשים להבין נכון מצב חברתי, לפרש אותו נכון ו/או לחשוב על פתרון יעיל ומסתגל.

איך לעזור לילדים לרכוש חברים ?

לאבחן היטב את מקור הבעיה לפני שמחליטים לטפל

צרו איתי קשר: