גן ילדים – איך בוחרים גן ילדים לילד שלך



איך לבחור גן ילדים

איך לבחור גן לתינוק ולילד

זמן ההרשמה – ככל שתקדימו להירשם לשנה הבאה, כך תבטיחו שתרשמו לגן המועדף. ישנם גנים רבים שסוגרים את ההרשמה מוקדם (בעיקר גנים מומלצים ) ולכן מומלץ להתחיל בסקר הגנים מוקדם ככל הניתן.

יחס מתאים בין ילדים למטפלות– חשוב לבדוק מה היחס בין מספר הילדים  למספר אנשי הגן (גננות ומטפלות).

הגננת– מה לא נאמר על גננות. אם היא צעירה היא חסרת ניסיון אך מלאת אנרגיות ורעננות ואם היא מבוגרת היא בעלת ניסיון אך שחוקה. כדאי לא ליפול לסטיגמות השונות מכיוון שכל גננת היא בעלת אופי וסיפור חיים שונה. כדאי לשוחח עם הגננת, לראות אותה עם ילדים בגן ולהתרשם מהיותה דמות חמה, אכפתית וערנית. חשוב גם לראות כיצד מציבה גבולות ומסבירה לילדים דברים אסורים ומותרים (לא רק אומרת "לא" על דבר שאסור או מפריע). בדקו גם האם הגננת או אחד המטפלות מצויה בטיפולי עזרה ראשונה.

גן במרחק הליכה– אין דבר יותר נוח מגן שקרוב לבית. אפשר ללכת ולחזור ברגל, נושא הנסיעה וההגעה יורד מהפרק וחוסך לכם זמן מיותר על הכביש וכסף בצריכת הדלק.

נראות ציוד וסביבה– סביבת גן בדרך כלל היא סביבה צבעונית ושמחה. הגן כולל חלק של גינה חיצונית עם מתקנים ואזור פנימי של אזורי הפעלה שונים. חשוב לבדוק שהגן סגור ושאין כניסה חופשית לזרים. חשוב לוודא שאזור השירותים לילדים נגיש ונקי (עובר ניקיון מספר באופן סדיר ופי הצרכים).

בטיחות – חשוב לסרוק את סביבת הגן ולראות שהיא בטיחותית. איך זמינות עצמאית של ילדים למספריים או חומרים מסוכנים, מתקני החצר יציביים ובטוחים (לא סדוקים, שבורים וחשופים לפציעות) ושהחול המצוי בתוך גיגיות החול נקי מפשפשים ותולעים.

אוכל –  כדאי להתעניין במנות האוכל שמוגש בגן. כמה פעמים הילד מקבל מנה בשרית ? מה אכות המזון (רצוי להימנע מנקניקיות ושניצלוני סויה – אוכל מעובד ומוכן), האם מוגשים ירקות טריים ופחממות בריאות ? עד כמה מגוון האוכל ? האם הגננת יודעת להתמודד עם מצבים של קשיי אכילה ? עד כמה סביבת הכנת האוכל נקייה ? איזה שתייה מוגשת בגן (מים, מץ פטל ? ) עד כמה הגן מחנך לאכילה בריאה ומאוזנת ? דברים אלו חשובים מאוד מפני שילדיכם נמצא בגן במרבית שעות ערותו ורוכש הרגלי תזונה במקום.

טלוויזיה – אין ספק כי טלוויזיה היא ביביסטר נהדר אבל לא תמיד דבר חכם וכדאי. מחקרים מראים כי חשיפה של ילדים צעירים לשעות צפייה בטלוויזיה קשורה לרמות גבוהות יותר של הפרעות קשב ואימפולסיביות בגיל הצעיר והמבוגר. אם יש טלוויזיה בגן והילדים צופים בה, בדקו שתכני הצפייה וכמות הצפייה מנותרת היתר. אם יש אפשרות לבחור בגן ללא טלוויזיה, העדיפו אותו.

הפעלות וחוגים – מה אין היום בגני ילדים. חוגי יוגה, מוסיקה, חוגי חיות, הפעלות יצירה, הכנת אוכל , ועוד. מגוון ההפעלות והחוגים פותח את הילד לתחומי העולם הרחב ומעשיר אותם מאוד.למרות כל זאת, כדאי לבוא ולצפות מדי פעם בהפעלות על מנת לראות האם תכני ההפעלות והאופן שבו מוסברים ומפעילים את הילדים מתאים להם (כבר שמעתי על גן ילדים שהגננת מספרת סיפורים על החלל והילדים אינם מבינים דבר). תכנים רבים מתאימים לילדים אך יש דרכים טובות יותר ופחות להנגישם לילדים וליצור אצלם הבנה ועניין. בדקו שיש איזון טוב בין הפעלות בתנועה חהפעלות בישיבה, פעילויות התנועה חשובות להפעלת גופם של ילדיכם.

שעות עבודה, ימי עבודה וחופשות  – אם אתם ההורים עובדים במשרות מלאות , ארוכות ובלתי גמישות בשעות, כדאי להעדיף גן פרטי שנפתח בשבע בבוקר אם אפשרות לסיום הגן בשעה חמש בערב. כך תוכלו לוודא זמן עבודה ממושך ללא דאגה. אם הגן נמצא קרוב מאוד לבית, הדבר יאפשר לכם את הנוחיות לשים ולקחת את הילד בקלות ובנוחיות. גנים פרטיים לרוב מאפשרים יום עבודה ארוך , עובדים בחול המועד בחגים (בניגוד לגנים שאינם פרטיים) ואף עובדים ביום שישי –יום קצר, דבר שאף הוא מאפשר להורה לערוך סידורים ונקיונות ביום זה.

עדכון פרטים – בדקו שקיבלתם נקודות זיכוי מס על ילדיכם  הצעירים, דבר שיפחית על עלות תשלומי מס הכנסה. בדקו במקום עבודתכם האם אתם זכאיים לעזרה כלשהי במימון הגן מטעם זכאויותכם כעובדים.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק
ריפוי בעיסוק כפר סבא

צרו איתי קשר: