גן רגיל, אנתרופוסופי או מונטסורי



סוגי גני ילדים והתאמתם לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה או איחור התפתחותי כללי.
כתבה ראשונה – גני ילדים

הורים רבים בעידן המודרני מתחבטים בשאלהלאיזה גן לשלוח את ילדם.  סוגי הגנים הרבים, תיאוריות ההתפתחות השונות, הלחץ הלימודי שמתחיל כבר בגיל הגן וקשייהתפתחות שונים מביאים הורים לבדיקת גני ילדים שונים. במאמר זה אשווה בין שלושה סוגי גנים: רגיל, אנתרופוסופי ומונטיסורי.

גנים רגילים– גנים רגילים נשענים על תיאוריות התפתחותנורמטיביות. בגנים אלו משלבים משחק ולמידה בהתאם לגילו של הילד והצפייה להתפתחותמסוימת בגיל זה. לדוגמה. בגן חובה רגיל חושפים ילדים לפעילויות של זיהוי ושיום אותיות כהכנה לכיתה א' וכבסיס להתפתחות השפה הנרכשת בגילאים אלו. בגן רגיל ישנו סדר יום ברור הכולל חלקים שונים (משחק בגינה, פינות יצירה, ריכוז וכד'). בגנים מסוימים לכל ילד יש תוכנית מטרות אישית. תוכנית זאת נועדה לעזור לילד להתקדם בתחומי המשחק והלמידה השונים (ציור, כתיבה, הרכבה, השתתפות חברתית).

גנים אנתרופוסופים  גנים אלו שמים דגש על הקשר החם בין הילדים לגננות/גננים ועל קצב ההתפתחות האישי של הילד בתחום הקוגניטיבי, הפיזי והרגשי.הגן מושתת על ערכים של פשטות, טבעיות ולכן הצעצועים בגן בסיסים ועשויים מחומרים טבעיים. לפי הנחות הגישה, הפשטות מאפשרת לילד להביע את עולמו החוצה ולהוציא את המשמעויות והפרשנויות שלו לסביבה הפיזית וסביבת המשחקים.הלמידה בגנים אלו מתפתחת בעיקר על בסיס סקרנותו הטבעית של הילד (תחומי העניין שלהילד) ורצונו ללמוד מתוך חיקוי. אין חוקים קשוחים בגן ולכן הגישה היא יותר מכילה ופתוחה לעומת גן רגיל.

גנים מונטסורים– גן מונטסורי הוא גן ששם דגש על פיתוח הסקרנות, המוטיבציההריכוז והלמידה של הילד באמצעות חשיפה למגוון רב של משחקים נעימים וידידותיים. הדגש בגן הוא על חשיפה של הילד למגוון רעיונות ומיומנויות בצורה חושית.  הגן אינו משדר תחרותיות והשגיות ולא מעודד את הילד להישגים מסוימים על פי גילו או על פי קריטריון חיצוני. בגן אין סדר יום מובנה והילד יכול לבחור לשחק בגירויים שונים בתוך מסגרת.

סוג הגן והשפעתו על ילד עם קשיים רגשיים, קשיי קשב או ליקויי למידה.
הורים רבים לילדים עם סף תסכול נמוך, קשיי הסתגלות, קשיי למידה קלים ועוד שואלים את עצמם האם הילד ישתלב בקלות רבה יותר בגן רגיל או גן אחר. אכן, לכל סוג של גן תהיה השפעה שונה על ילד עם צרכים מעט מיוחדים.

גן רגיל –  ילדים שהתפתחותם מעוכבת מסיבה מסוימת עשויים לגלות קושי בהשתלבות בפעילות הגן. לדוגמה, ילד עם איחור בהתפתחות גרפומוטורית יגלה קושי להשתלב בפינת היצירה ובעבודות הציור והכתיבה בגן. קושי זה עלול להוביל מחד ללחץ, ותסכול של הילד ומאידך לאיתור מוקדם והפנייה לטיפול ריפוי בעיסוק בגיל הרך או טיפולים רגשיים מוקדמים. בצורה זאת הילד לומד מחד להתמודד עם הקשיים שלו אך במקביל נחשף למצבים קשים ומלחיצים בגן ובמסגרת הטיפול. הדבר עלול לגרום להרבה בעיות התנהגותיות וקשיי הסתגלות בטווח הקצר אך בטווח הרחוק לשיפור יכולות והסתגלות.

גנים מיוחדים – גן אנתרופוסופי, גן מונטסורי –  באופן כללי הגן יכול מאוד לסייע לילד עם קשיים או איחור התפתחותי כלשהו היות והכול קורה בהתאם לקצב של הילד (אין לחץ למידה על הילד, לא לוחצים על הילד לעשות משהו שקשה לו או לא אוהב), הילד יותר רגוע ומרוכז בעולמו האישי. ואולם, היות וכך הדבר, הילד אינו נחשף לסוג למידה ופעילויות בהם מתקשה, ועשוי לעלות לבית הספר עם חסרים מסוימים בתכנים, מושגים ומיומנויות הכנה לקריאה וכתיבהבמידה והילד עולה לבית ספר רגיל (ולא לבית ספר אנתרופוסופי) הילד ירגיש את החסרים הללו ויתכן ויחווה קושי להשתלב במסגרת הלימודית והחברתית.

לסיכום, לכל סוג של גן יכולה להיות השפעה שונה על הילד לטווח הקצר והארוך בתחום הרגשי ובתחום השכלי. לא כל מסגרת נעימה בטווח הקצר טובה בהכרח לטווח הארוך ולא כל מסגרת נוקשה יותר בטווח הקצר מזיקה בטווח הארוך. בדקו את כל האפשרויות השונות והשלכתם לתקופת הגן , לבית ולבית הספר. והעיקר שוחחו עם הגננת ושמעו את תפיסת עולמה על גידול ילדים.

הכתבה לא נועדה לעודד בחירה של מסגרת גן מסוימת אלא לעודד בדיקה מעמיקה יותר של השלכות השהייה בגנים שונים.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק, M.Sc.
קליניקה בתחום התפתחות הילד – ריפוי בעיסוק , כפר סבא

צרו איתי קשר: