מיקוד קשב אצל ילדים בבית ובכיתה
מיקוד קשב היא מיומנות ויכולת מאתגרת בעידן של ריבוי מסכים ומסיחים. קשה מאוד היום להכנס למיקוד וריכוז ולשמור עליו. הרבה יותר קל לצאת מרכוז ולפזר קשב למגוון גירויים מעניינים בבית ובכל מקום אחר. להלן כמה טיפים למיקוד הקשב של ילדים לצורכי משימות למידה בבית ובכיתה.
מודעות – הפכו את הילד לשותף, הסבירו לו שעכשיו מצופה ממנו להתרכז אך ורק במשימה הלימודית. הסבירו ושאלו אותו מה עוזר לו להתרכז ומה מסיח אותו תוך הבהרת המושגים.
הושבה – הושיבו אותו בבית מול קיר לבן ובחלל עם מינימום גירויים. בכיתה הושיבו מול המורה, ליד קיר או ליד ילד שקט. המנעו מהושבה ליד חלון או חברים מפטפטים.
משפחה – בקשו מהאחים והאחיות להיות מודעים לצורך בשקט בזמן הלמידה.
אופי הדיבור – ילדים עם קשיי קשב מתקשים להתרכז במשפטים ארוכים ומסועפים. דברו בקול רם, ברור, במשפטים קצרים.
סימן מוסכם – למדו את הילד סימן מוסכם לקוד חזרה לקשב במידה והקשב נודד למקום אחר. רלוונטי לתקשורת ברורה של מורה ותלמיד.
דיבור בלב – למדו אותו להתגבר על רעשים דרך דיבור פנימי חזק שיתגבר על הרעש החיצוני
הבהרת המסר – הציגו עיקרי נושאי לימוד על הלוח בכותרות קצרות וכלליות. המנעו מכניסה לפרטים.
טקסטים – נסו לספק טקסטים דליליים ואווררירים. המנעו מדפי משימה עמוסים.
סביבה שקטה – עודדו אותו לחפש סביבה שקטה ולבקש ללמוד בסביבות שקטות הן בבית ובכיתה.
אביזרים – הציעו לו להשתמש באוזניות מבודדות רעש ולבדוק האם מסייעות לבודד רעשים ביעילות
מבחנים – בקשו מהמורה לבצע מבחנים בחדר שקט ונפרד להפחתת הסחות בזמן ביצוע. שתפו את הילד בבקשה זאת
חוזרים למשימה – למדו את הילד למקד את עיניו במשימה הלימודית ואם עיניו נודדות למרחב אחר, לשים לב ולהחזיר אותם למשימה הלימודית כמה שותר מהר.
בהצלחה,
אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק