אבחון ריפוי בעיסוק באמצעות אכילה
איך הילדים שלכם אוכל ליד שולחן האוכל ? האם אכילה ליד שולחן הוא סוג של כלי אבחוני ? מסתבר שבמקרים רבים כן. אחד הכלים לאיסוף מידע בנוגע לצרכי הילד בריפוי בעיסוק הוא צורת ומאפייני האכילה של הילד. מצד אחד כל גיל מזמן את אתגרי האכילה שלו ואי אפשר להשוות אכילה של ילד בן שנתיים לאכילה של ילד בן ארבע. מצד שני אם יש לכם יותר מילד אחד וודאי כבר הבנתם שכל ילד שונה מאחיו. הילדה בת השנתיים שלכם יכולה לבקש מזלגון ולתפעלו ביעילות רבה תוך שהיא מביאה כל חתיכה של שניצל ופסטה הישר לפה ללא ליכלוך והפלות. אחותה בת הארבע עשויה לעומתה לגלות קושי לנעוץ את המזלג בשניצל, להעדיף אכילה בידיים ולטנף את סביבת הצלחת באין ספור פירורים על השולחן והרצפה. איך זה קורה ? זה לא אמור להיות הפוך, אז זהו, שגיל הוא לא בהכרח האינדיקטור היחיד לארגון ומאפייני האכילה. מסתבר שכבר בגיל צעיר אפשר לגלות הרבה על הילד מעצם התבוננות בדרכי האכילה שלו. בנוסף לכך, חשוב לראות מה השפעת ההסבר על דרכי האכילה של הילד. יש ילדה שיסבירו לה שצריך לקרב את הצלחת אליה ולאכול מעל הצלחת והפלא ופלא האכילה תהפוך ליותר נקיה כי הילדה תפנים את העיקרון. לעומת זאת, ילדה אחרת שתקבל את אותו הסבר לא תפנים אותו והאכילה תישאר מאוד מלוכלכת גם בגיל חמש, שש ושבע. ילדה זאת תצטרך מגוון התנסויות ותיווך מטפל והורים לשיפור אכילה
ישנם ילדים שקצב האכילה שלהם מאוד איטי וברמה התפקודית מתקשים לסיים את האוכל בהפסקה. יש כאלו שלא יסיימו כריך גם במשך ארבעים דקות ולעומתם ישנם ילדים שייסימו אותו בחצי דקה בלי ללעוס כמעט. קצב אכילה יכול להיות קצב יחודי רק לתחום זה או להוות מאפיין משמעותי של מקצב מאוד איטי או מהיר של תפקוד כללי. קצב אכילה איטי יכול להיות קשור למגוון סיבות כמו תת תחושה בפה, שרירי פה חלשים, מקצב מולד איטי של אכילה, אימפולסיביות ועוד. למקצב האיטי יכולה להיות השפעה שלילית על הספק ולמקצב מהיר יכול להיות השפעה על בריאות האכילה,נראות, סדר וארגון.
ישנם ילדים שמתקשים לשבת ליד שולחן. הקטנים עשויים לגלות קושי לשבת לאורך זמן והמנע מירידה "לטיוליןם" בבית . הגדולים עלולים להתנדנד על הכיסא. באופן כללי צורך בתנועה ( היפראקטיביות) מתבטא הרבה בישיבה ליד שולחן האוכל, בנסיעה באוטו במפגשי הגן ובלימודים. צורך בתנועתיות לא תמיד מגיע עם קשיי קשב וריכוז ואינו בהכרח מהווה בעיה כל עוד הילד מתמיד באכילה ואוכל בצורה מאורגנת או סבירה.
כמה פעמים הסברת לילד שלך איך אוכלים נקי, איך יושבים, מה עושים כדי לא לשפוך מים מהכוס או איך להסתובב בבית ולשים לב לא להפיל דברים מהידיים ומהשולחן וזה לא עוזר ? לילדים רבים יש קשיים מרחביים בהתארגנות עם חפצים. הם נוטים ללכלך, להפיל חפצים מהידיים, להפיל חפצים שנמצאים בקצוות השולחן, למעוד על חפצים שבדרכם. קשיים אלו מתבטאים בצורה שוטפת באכילה פחות נקיה ומסודרת המשפיעה על ארגון וניקיון הגוף והפנים, השולחן והרצפה
לא לכל ילד בן ארבע קל לנעוץ את השניצל במזלג ולא לכל ילד בן שבע קל לחתוך אותו עם סכין. יש ילדים שתנועות מסויימות קשות להם ואז נראה הרבה העדפה לאכילה בידיים או בקשה שיחתכו או יאכילו אותם. הילד אף פעם לא יושב זקוף ומחליף כל הזמן תנוחות ? יתכן ויש לו טונוס נמוך, מצב המקשה עליו בישיבה מאורגנת במנח יציב ואחיד ליד שולחן
לסיכום, תצפית על אכילה של הילדים מזמנת דרך טובה להבין האם עשויים להיות קשיים ספציפיים במקצב, ההתארגנות, התנועה והמוטוריקה עדינה אשר ספציפים לאכילה או לתפקודים נרחבים יותר. זה המקום להבין שהבעיה היא לא בהכרח התנהגותית וכי הדרכה, יעוץ או טיפול בתחום ריפוי בעיסוק עשוי לסייע לקידום אכילה מאורגנת יותר או לפחות לייצר סביבה פיזית המותאמת יותר לצרכי הילד