חבר דמיוני אצל ילדים בגיל הרך



חברים דימיונים בגיך הרך

חבר דמיוני אצל ילדים

התפתחות הילד – התחום החברתי

הורים רבים מתמלאים דאגה ברגע שילדם מתחיל לדבר ולשחק עם חבר דמיוני, חבר שאותו המציא ויצר במוחו.  ישנם הורים שדואגים שמדובר בתופעה חריגה, המעידה על בעיה, ישנם הורים החוששים כי ילדם לא ישחק עם ילדים אחרים. ישנם גם הורים הסבורים כי הילד לא מבין שמדובר בהמצאה. ובכן כדאי שתדעו שברוב במקרים הילד מבין היטב שמדובר בהמצאה של חבר שאינו קיים במציאות

מתי זה קורה ?
תופעת החבר הדמיוני מתעוררת בדרך כלל בטווח גילאי שנתיים עד גיל שש.

אלו ילדים ממצאים חבר דמיוני
כל ילד יכול להמציא חבר דמיוני. ממחקרים שונים עולה שילדים יחידים או ילדים לאחים גדולים היו בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח חבר דמיוני לעומת ילדים לאחים קטנים. עוד נמצא כי ילדים חברתיים הם בעלי סויכוי גבוה יותר לפתח חבר דמיוני מאשר ילדים ביישנים. גם ילדים שצופים יותר בטלוויזיה וקוראים יותר ספרים הם בעלי סיכוי נמוך יותר לפתח חבר דמיוני (הם פשוט שוקעים בעולם הטלוויזיה והספר).

למה הילד מפתח חבר דמיוני
חבר דמיוני עוזר לילד להבין כיצד אחרים חושבים ומגיבים, מה רוצים, אוהבים, מה חשוב להם איך צריך להתנהג. הם פשוט מתרגלים את הבנה זאת על החבר הדמיוני (איזה כלי יפה). החבר הדמיוני מתעורר בתקופה שבה הילד לומד על תפיסות, רצונות שונים של אנשים המביאים אותם להתנהגויות שונות. במקביל ולאחר תרגול זה הם יבינו וישליכו כיצד מתנהגים ילדים ומבוגרים אמיתיים על מצבים עתידים.

מחקרים שונים מצאו כי ילדים עם חבר דמיוני חזו באופן מדוייק יותר גיצד יריגשו, יחשובו ויפעלו אחרים, לעומת ילדים ללא חבר דמיוני. ממצא זה מחזק דווקא את ההנחה כי עצם יצירתו וקיומו של חבר דמיוני מעיד על מיומנויות חברתיות טובות.

צרו איתי קשר: