באיזה גיל ילד צריך לדעת מספרים



באיזה גיל צריך לדעת מספרים ?

בגדול, אין גיל שצריך או חובה להכיר את שמות המספרים. באיזה גיל זה קורה ? היכולת תלויה בתרבות, מעמד סוציו אקונומי של ביתו של הילד, חשיפה, עניין, תרגול, הפשטה ויכולת שפתית וחשבונית.

בתרבות מערבית עירונית ובמעמד סוציו אקונומי בינוני ומעלה ילדים נחשפים למספרים ומשמעותם על בסיס יומי כבר בגיל הרך. גם להורים יכולה להיות מוטיבציה להסביר להם על משמעות המספר ולהכנס את רעיון הסיפורים החשבונים לשיח הלמידה.לעומת זאת במעמדות סוציו אקונומים נמוכים וסביבה כפרית יותר יתכן והנושא אינו מקבל התייחסות רבה או מועדפת כך שהילד אינו נחשף לנושא או נחשף אליו מעט ומאוחר.

ישנם ילדים שכבר לקראת סוף גיל שנתיים מגלים עניין במספרים. לעיתים קרובות מדובר בבעלי אינטלגנציה חשבונית המאפשרת להם להסתקרן ולהבין טוב את עולם המספרים. לעומתם ישנם ילדים שרק בגיל חמש לפני כיתה א׳ לומדים את שמות המספרים ומתחילים להבין את משמעותם. הכרות עם עולם המספרים מתחילה לרוב במושגים של ספירה, מניה, הכרות עם שמות הספרות והקשר בין ספרה למשמעות הכמות שמייצגת. היא מגיעה כלמידה אגבית כשמזהים את המספר שלוחצים במעלית או בקוד הכניסה לבניין או כשקוראים את לוחית המספר של הרכב, מספר הדירה או הבית ברחוב. ככל שחושפים את הילדים לעולם המספרים בדרך של למידה אגבית ואותנטית של התנהלות יום יומית כך קל יותר להנגיש את הנושא. כשמכינים פשטידה עם הילד יכולה להראות לילד הצעיר כמה ביצים צריך למתכון, שמצלצלת לסבתא אפשר לבקש מהילד להקיש על המספרים, כקונים נעלים חודשים אפשר להראות ולהסביר לו מה המידה. כפי שתראו המספרים נמצאים בכל מקום והקשר, רק צריך לתווך זאת לילד.

דרך נוספת ומאוד קלה, נוחה ואינטואטיבית הוא לתת להם לשחק משחקים הכוללים קוביות או משימות חשבוניות.ג ם שימוש באפליקציות לימוד ספרות יכולות להשיג את המטרה בקלות. ילדים מאוד נהנים ללמוד דרך מסכים אבל קחו בחשבון שפעמים רבות קצב הדיבור, הדרישה והמשימה אינם תמיד ברמה המתאימה לילד. זאת הסיבה שבמקום להגיש להם את הטאבלט ולשלוח אותם לדרכם, הרבה יותר כדאי לשבת ביחד איתם ולתווך להם את המשימה בזמן המשחק. בצורה כזאת תבטיחו שילדיכם לא סתם לוחץ על מספרים וכפתורים בלי שום הבנה, מצב שקורה פעמים רבות אצל ילדים צעירים שמשחקים לבד.

לצד ההתפתחת הנורמטיבית, ישנם ילדים המציגים איחור בהתפתחות בתחום.ילדים אלו לעיתים מראים עיכוב ביכולת רכישת שמות הצבעים, שמות הצורות ומאוחר יותר עם שמות המספרים. לעיתים הקושי ברכישת שמות הספרות יושב על הבט שפתי. הכוונה היא שילדים אלו מתקשים לאחסן או לשלוף מידע מילולי. ילדים אחרים מראים כבר בגיל צעיר סימנים לקושי או לקות בתחום החשבוני כשאר כל ניסיון להסביר אופרציות חשבוניות פשוטות מלווה במאמץ רב וקשיי הפשטה והבנה. דווקא אצל ילדים אלו שמראים יותר איטיות בלמידה וקשיי שליפה מומלץ לחשוף ולתרגל בגיל הרך. בצורה כזאת הם לא יפתחו פערים גדולים מדי או יצמצמו פערים מהר יותר ביחס לקבוצת השווים. הלמידה תעשיר אותם ותגדיל את בטחונם בידיעותם ויכולותיהם בגן ובבית הספר.

צרו איתי קשר: