חינוך ילדים למחזור



חינוך ילדים למחזור

לא כל ילד מתחנך בגן ירוק ולא כל הורה רואה את המחזור כחלק מהאג'נדה החינוכית שלו. ישנם הורים שמייחסים חשיבות גבוהה לתזונה נכונה, אחרים רואים בספורט, בפיתוח השפה או הלמידה ערך חינוכי. המחזור לעיתים נדחק למקום שולי בגלל ריבוע הערכים או חוסר בזמן או לחלופין חוסר תודעת הורים כאמא לילדה שמתחנכת בגן ירוק וככזאת שאיכות הסביבה חשובה  לה, מצאתי לנכון לשתף הורים בדרך הפשוטה, החוויתית והערכית של החינוך לשמירה על איכות הסביבה.

אין ספק כי חינוך לאיכות הסביבה הוא רווח עצום לילד ולסביבתו. הגישה של שמירה על איכות הסביבה מאפשרת לילד לפתח מיומנויות ותובנות ואינה מצריכה כל משאב מיוחד למעט זמן, הדגמה ותיווך מילולי. דרך מחזור בקבוקים, זכוכיות ונייר לומדים הילדים על סוגי חומרים ודרכי מיונם. השימוש החוזר בקופסאות מטרנה, קורנפלקט, דיסקים וכו' לצורך הכנת יצירות למיניהם מפתח את החשיבה היצירתית מתוך הבנה והיכולת להשתמש באותו חומר לכמה שימושים שונים. למה לזרוק קופסה מיוחדת של שוקולדים אם אפשר להפוך אותה ל….

זוכרים את הספר "שנה עם שני" של רינת הופר ? הסיפור מספר על ילדה בשם שני המשתמשת בקופסת נעליים אחת  לאורך כל השנה בשימושים שונים. בסוכות משמשת לבניית דגם סוכות, בחורף הופכת למיטה של החתולה, בפורים היא הופכת למסכה, ביום העצמאות מדרגה לתליית הדגל,  בשבועות הקופסה הופכת לטנא וכך הלאה. הספר מחדיר לילדים את ההבנה כי אפשר להשתמש פונקציונאלית באותו אביזר לשימושים שונים. ואתם ההורים ? האם אתם נותנים לילדיכם דוגמא לחשיבה ממחזרת. לא מספיק לדבר על מחזור, צריך לעשות אותו הלכה למעשה. להכיר לילדים את פחי המחזור השונים, להכין מבקבוק, מקל שבור ונייר אלומניום משומש את השרביט לתחפושת פורים, להכין מחלקי קוביות, מוצצים,  ושברי פלסטיק של משחקים עבודת יצירה או שרשרת

הגישה הממחזרת נוטעת בילד חשיבה אקטיבית ביחס לחומרים, שימושם והשלכתם ועוזרת לנו לייצר דור המשך חכם ויצירתי יותר. מצאו את הזמן להסביר למה משליכים לפח, מה משליכים לפח, למה מעדיפים כוס רב פעמית מאשר חד פעמית או איך אפשר לזרוק פחות ולהשתמש יותר. זה לא עולה כסף והרווח הוא של כולם.

משחה לטוסיק שאין בה שימוש יכולה להפוך להיות קרם נגד גירויים בעור, מוצצים שהסתיים בהם השימוש יכולים להפוך להיות חלק ממשחק פלסטיקים, קופסאות מטרנה יכולות להיות בקלות כלי אחסון למטבעות או תופים, ניירות עטיפה של מתנה יכולים לקשט מגוון מקומות או ללמד ילד כיצד לעטוף חפצים.

תמיד זה זמן טוב ללמד למחזר ואף פעם לא מאוחר מדי לתת לילד מודל למחזור בבית

צרו איתי קשר: