עצמאות ילדים בלבוש והתארגנות בבוקר



עצמאות לבוש והתארגנות
ריפוי בעיסוק לילדים

למה הילד צריך עזרה לנגב את הטוסיק כשהוא קרוב לגיל שש ? האם זה בסדר שהילד צריך עזרה לגרוב גרביים בגיל חמש ? האם בגיל ארבע עדיין צריך לשים לילד חולצה ומכנסים או שהוא צריך כבר לדעת להתלבש לבד ? האם ילד בן חמש צריך עזרה כדי לנעול נעלים או שהוא סתם מתפנק ? הורים רבים פונים למרפאה בעיסוק בשאלות לגבי עצמאות הילד בלבוש יומיומי.

התפתחות עצמאות הילד בלבוש והתארגנות יומיומית היא פונקציה של גיל, התפתחות רגשית, התפתחות יכולות מוטוריות וקוגניטיביות , הסביבות והדרישות אליהם נחשף הילד.

גיל הילד
ככל שהילד גדל יכולתו להתלבש ולהתארגן בבוקר באופן עצמאי עולה. בטווח גיל שנתים לומד הילד להוריד נעלים, לעזור בהורדת מכנסיים, להוציא ידיים בשרוולים כששמים לו חולצה. בטווח גיל 3.5 לומד הילד לשים חולצה ומכנסיים כאשר הוא מקבל עזרה מילולית קלה והכוונה בכיוון לבישת הבגד. במקרים רבים ילד בגיל ארבע מתלבש באופן עצמאי – מוריד בגדים באופן עצמאי (הסרת חולצה דרך הראש), שם גרביים ונעלים (למעט שריכת שרוכים ופעולות קשות פיזית) ואף לומד לסגור רוכסן מעיל ומכנס. סביב גיל 5-6 הילד לא רק עצמאי לגמרי בלבוש , הוא גם לומד לשרוך שרוכים, ומצליח להתלבש באופן מהיר ועצמאי ללא צורך בתזכורת והכוונה .

מאפיינים רגשיים
אז למה הילד שלי בן חמש בכל זאת כל כך רוצה ומתעקש שאעזור לו לנגב את הטוסיק בשירותים או שאעזור לו לגרוב גרביים ? לפעמים ישנם ילדים שצריכים יותר עזרה, לא בגלל שהם לא מבינים או לא יכולים פיזית אלא הם צריכים או רוצים לווי רגשי. לעיתים מדובר בילדים יותר רגישים, פחות מוסתים רגשית. לעיתים הדבר קשור לעיתות משבר או שינוי (פרדה של הורים, מעבר דירה, אח חדש שנולד ומשנה את סדרי העדיפויות) ולעיתים משהו בתהליך הלבוש עצמו מעט קשה להם והם אינם רוצים להתנסות בקושי.

הקשר בין חשיבה ומוטוריקה לבין לבוש
בדרך כלל לא חושבים על לבוש והתארגנות בבוקר במונחי חשיבה ומוטוריקה, אך לבוש והתארגנות בוקר כרוכים במגוון נרחב של יכולות חשיבה, מוטוריקה ותחושה. אם הילד אינו  זוכר את רצף תהליך הלבוש או רצף זה אינו זמין לו (בגלל בעיות קשב/ מהלך חשיבה מתפזר) הוא יהיה זקוק לעזרה רבה בלבוש (בעיקר ברצף) וקצב ההתארגנות יהיה ארוך מהמצופה. אם ילד בן חמש לדוגמא מתקשה במוטוריקה עדינה או בעל טונוס שריר נמוך הוא עשוי לגלות קושי בגריבת גרביים ובכפתור מכנסיים. אם ילד אחר רגיש לתוויות בגב החולצה הוא עלול להימנע מתהליך הלבוש, שכן החשיפה לגרייה תחושית לא נעימה גוררת הימנעות.

סביבה משפחתית ודרישה הורית
ישנם הורים שכל כך רגילים לעזור ו"לטפל" בילד שהם שכחו שהוא יכול לעשות הרבה דברים לבד (מתוך הרגל הם עוזרים בלבוש, עוזרים באוכל …). לעיתים מדובר בהורים ממהרים, לעיתים הורים שפשוט רגילים לעזור הרבה ולעיתים מדובר בהורים שחושבים שהילד אינו יכול להתלבש ולהתארגן באופן עצמאי. ישנם מצבים שההורה אינו מבין כמה עצמאות הילד בלבוש והתארגנות הוא תהליך מהותי להתפתחותו הוא חושב שעזרה היא דווקא טובה ומקדמת את הילד. לעומת זאת אם תכנסו לבית מרובה ילדים או לבית של ילדי קיבוץ תגלו לרוב שהילדים מתלבשים ומתארגנים לבד מגיל צעיר מאוד. הדרישה הסביבתית לעצמאות היא לעיתים גבוהה מאוד נוכח העדר משאבי זמן וידיים זמינות, דבר שמוביל לעצמאות מגיל צעיר.

לסיכום התפתחות עצמאות הילד בלבוש היא פונקציה של גיל, התפתחותו רגשית, מוטורית וקוגניטיבית, כמו גם דרישות הסביבה.חשוב מאוד לנסות לקדם את עצמאות הילד הן בשביל להפחית את העומס של תפקידי ההורה  והן בשביל לפתח עצמאות

הורים, השתדלו לעזור לילד על פי מידת צרכיו הרגשיים, המוטוריים או הקוגניטיביים.
התייעצו עם מרפאה בעיסוק במידת הצורך .

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק

צרו איתי קשר: