חוברות עבודה לילדים



התפתחות הילד – חוברות עבודה לקיץ ולהכנה לכיתה א'

כמרפאה בעיסוק מזה שש שנים ישנה שאלה אחת שחוזרת כל קיץ מחדש: "איזה חוברות עבודה את ממליצה לקנות לילד?" בכתבה זאת אנסה לענות על מספר שאלות שהורים נוטים לשאול בהקשר לקניית חוברות עבודה.

באיזה גיל כדאי להתחיל לתת לילד חוברות עבודה ?
אין גיל נכון להתחיל לעבוד בחוברות עבודה. באופן כללי מגיל שנתיים וחצי שלוש ישנם חוברות זמינות בשוק. החוברות מאפשרות לרכוש מיומנויות, להתכונן לכיתה א', לתרגל מיומנויות תפיסה, גרפו מוטוריקה ועוד .

אלו חוברות עבודה קיימות בשוק?
בשוק קיימות חוברות תרגול של מיומנויות שונות: תפיסה חזותית, תפיסה כמותית, צביעה, העתקה.
חוברות אלו זמינות בכל חנות ספרים וכלי כתיבה ומשמשות לעיתים לפנאי ולא רק ללמידה.

אלו חוברות עבודה לקנות לילד?
גיוון משימות – מומלץ לקנות חוברת שתחשוף את הילד לתתי תחומים רבים. לדוגמה, אם החוברת עוסקת בפיתוח תפיסה חזותית חשוב שיהיו בה משימות תפיסה מסוגים שונים (הבחנה בין דמות ורקע, תפיסה מרחבית, סגירות צורה, הבחנת גודל ומנח ועוד). בצורה כזאת הילד מתנסה יותר וכך לומד יותר ואילו ההורה יכול לראות באילו תתי תחומים לילד קל ובאילו תתי תחומים לילד יותר קשה או מורכב. אם הילד עולה לא' חשוב שחוברת העבודה תכלול מגוון מיומנויות הכנה לא' (העתקת אותיות, מודעות פונולוגית, השלמת רצף, מיון תמונות, תפיסת כמות ועוד).
רמת אתגר מתאימה – מצער לומר אבל הרבה מחוברות העבודה הקיימות בשוק אינן מוצלחות. הילד לא נדרש להפעיל בהם תהליכי חשיבה ויש תחושה שכאילו הכל מרומז ונתון מראש (מגישים לילד את הכפית עם האוכל ומבקשים ממנו ללעוס). לאור זאת כדאי להעדיף חוברות שמכילות דפי עבודה מורכבים יותר בהם הילד צריך להסיק מסקנה, להתבונן על הרבה פריטים, לעבוד בשלבים (בקיצור – לחשוב). במידה וקניתם חוברת והילד סיים אותה בשנייה וחצי, סימן שהיא מדי קלה עבורו , סביר שלא למד ממנה הרבה ואולי כדאי שבפעם הבאה החוברת תהיה מורכבת יותר או בתחום אחר.
התאמה לאורינטצייה ולצורך – חשוב שחוברות העבודה יתאימו לצרכי הילד. אם הילד עולה לא' אכן מתאים לחפש חוברות עבודה המיועדת להכנה לא' וכוללת תחומים רבים. במידה וההורים יודעים כי ישנו תחום שבו הילד זקוק לתרגול, אפשר לקנות חוברת בנושא זה ולתרגל כל פעם קצת. לדוגמה, אם הילד חלש יותר בתחום העתקה, הציור והדיוק המוטורי (שכיח מאוד אצל בנים בגן חובה) כדאי לקנות חוברת שמתמקדת בתחומים אלו ולא בחוברת שיש בה חלקים של תפיסת כמות וספירה בהם הילד מתמצא בקלות.

כמה חוברות עבודה לקנות ?
הכל תלוי ברצון של הילד ובצורך לתרגל מיומנויות שונות. ילד שמתקשה במיומנות מסויימת ועשוי ללמוד אותה דרך חוברת עבודה שמכין עם ההורה או המטפל יכול להפיק הרבה מתרגול חוברות עבודה. ואולם, הורים שרואים כי ילדם אינם רוצים לעשות חוברות עבודה יכולים לנסות למצוא חוברות עם דמויות שהילד אוהב או לנסות להשתמש באביזרי למידה והתפתחות אחרים לצורכי למידה (משחקים, קלטות, תוכנות מחשב).

האם מותר להביא חוברות עבודה לטיפולי ריפוי בעיסוק?
כן. במידה וההורה רואה שהילד זקוק לתרגול בתחומים המופיעים בחוברת הוא בהחלט יכול להציע למטפל לשלב אותה בשעת הטיפול.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק לילדים, M.Sc
מכון התפתחות הילד – ריפוי בעיסוק לילדיםכפר סבא

צרו איתי קשר: