קשיי ציור והעתקה בקרב ילדים ונוער



למה כל כך קשה לילד שלי בן ה-5 להעתיק צורות, מספרים ואותיות לעומת ילדים אחרים בגילו? למה אחרי שכבר למד להעתיק צורה, הוא שכח איך להעתיק אותה ביום למחרת? למה הוא נמנע מציור בגן? ולמה הוא מתלונן שהיד שלו כואבת כשהוא צובע?.

אם את/ה שואל את עצמך שאלות אלו, יתכן ולבן/בת שלך ישנם קשיים גרפו מוטוריים או איחור בהתפתחות הגרפו מוטורית. על פי מספר חוקרים שונים* 10%-20% מהילדים מאובחנים כבעלי קשיי כתיבה בבית הספר. ילדים בעלי קשיים גרפו מוטורים בגיל הגן הינם בעלי סיכון להפוך לילדים עם קשיי כתיבה (דיסגרפיה) בבית הספר.

ממה נובעים קשיי ציור, צביעה והעתקה ?
באופן כללי, ניתן לומר שיכולים להיות שלושה גורמים  לקשיים גרפו- מוטוריים (קשיי צביעה, ציור והעתקה):
קשיים ביכולות התפיסה החזותית או איחור בהתפתחותה. במצב זה הקושי הגרפו מוטורי נובע מהפן התפיסתי. כלומר, הילד תופס בצורה לא נכונה את המידע שרואה ולכן עלול להעתיקו עם טעויות. לדוגמה, הילד יתפוס את הספרה 4 באופן שגוי ואז יעתיק אותה ברוטציה** כך שתראה כמו הספרה 7.  הקושי ביכולת התפיסתית עשוי לנבוע ממרכיבי תפיסה שונים.

קשיים ביכולות מוטוריות או איחור בהתפתחותם.במצב זה הקושי הגרפו מוטורי נובע מהפן המוטורי. כלומר הילד עשוי לתפוס את הצורה באופן נכון, אך מתקשה בביצוע המוטורי של ההעתקה. לדוגמה, הילד יעתיק את הספרה 4 בכיוון הנכון אך בקווים מתנדנדים או חלשים. הקושי ביכולת המוטורית עשוי לנבוע ממרכיבים שונים כגון חולשה בשרירי חגורת כתפיים ויד, קואורדינציה נמוכה של שרירי היד ועוד.
קשיים ביכולת התפיסתית-מוטורית או איחור בהתפתחותה. במצב זה הקושי הגרפו מוטורי נובע מהצורך לתאם בין הפן התפיסתי לפן המוטורי. כלומר, הילד עלול להתקשות במשימות העתקה היות ואלו דורשות תיאום בין יכולת התפיסה של הצורה שהוא מעתיק לבין תנועות היד הנדרשות כדי להעתיקה.

חשוב לציין שלא רק גורמים תפיסתיים-חזותיים, מוטוריים ותפיסתיים-מוטוריים עשויים להסביר קשיים גרפו- מוטוריים. יכולות נוספות כמו תפקודי עיניים ויכולות קוגניטיביות (חשיבה) ויכולות תחושתיות עשויים להסביר קשיים אלו. יתרה על כך, גורמים שאינם קשורים ביכולותיו של ילד כמו סביבתו (העדר חשיפת הילד למשימות גרפו מוטוריות או חשיפה למשימות גרפו מוטוריות ללא כל תיווך) עלולים להסביר אף הם את האיחור בהתפתחות היכולת הגרפו מוטורית.

לסיכום, היות וקשיי צביעה, ציור, והעתקה עשויים לנבוע מגורמים שונים ורבים, חשוב לאבחן אלו יכולות, מרכיבים ותפקודים עומדים מאחורי קשיים אלו. מומלץ לאבחן זאת באמצעות  הערכה גרפו מוטורית אצל מרפאה בעיסוק. חשוב שלא להתעלם מהסימנים, במחשבה שהקושי יעלם והילד כבר ילמד. עם העלייה בגיל ניתן לצפות שיפור ביכולות הגרפו מוטוריות, אך אין זה אומר שהקושי או האיחור אינו קיים עוד. בנוסף, קושי במשימות צביעה, ציור והעתקה עלול לגרור התפתחות של דימוי עצמי נמוך. מנע מצב זה ובקש מרופא המשפחה הפנייה להערכה בריפוי בעיסוק. הערכה מקצועית היא השלב הראשון לשיפור המיומנויות הגרפו מוטוריות של ילדך.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק לילדים , .M.Sc
קליניקה בתחום התפתחות הילדריפוי בעיסוק לילדים , כפר סבא

* טעויות העתקה כגון רוטציה והיפוך הינם חלק מתהליך ההתפתחות הגרפו מוטורית הנורמטיבית. טעויות מסוג זה אינן בהכרח מעידות על קושי או איחור גרפו-מוטורי.

מקורות

**Graham, S., Weintraub, N., & Berninger, V.A. (1997). The relationship between handwriting style and speed and legibility. Journal of Educational Research, 91, 290-296.

Rubin, N., & Henderson, S.E. (1982). Two sides of the same coin: Variation in teaching methods and failure to learn to writ. Special Education: Forward Trends,9 (4), 17-24.

צרו איתי קשר: