ריפוי בעיסוק לילדים – תפקוד חברתי לדעת להפסיד בכבוד



ריפוי בעיסוק לילדים – תפקוד חברתי
הפסדתי במשחק אבל לא קרה כלום.
לדעת להפסיד בכבוד במשחק  ולעבור הלאה.

הורים רבים שמגיעים עם ילדיהם לטיפולי ריפוי בעיסוק מספרים כי הילד פשוט לא יודע להפסיד. "אם הוא יפסיד במשחק או בתחרות הוא פשוט יבכה, יעשה בלגן או יטען שרימו אותו במשחק. משחקים תמיד צריכים להיסתיים בנצחון שלו". הורים אחרים מספרים שהילד נוטה להגיב בבכי חזק או לגלות קושי להמשיך את הטיפול לאחר הפסד. אחריםמספרים כי הילד נמנע מכל משחק חדש או מכל משחק שיש סיכוי שבו יפסיד או לא יצליח באופן מיידי.

השאלה הבסיסית שמתבקשת מכל האמור לעיל היא : למה בכלל ילדים צריכים לדעת להפסיד בכבוד ולדעת להמשיך הלאה ? הרי הם רק ילדים ?  למה חווית ההפסד עוד בילדות  חיונית כל כך להתפתחות  חשיבה ורגש תקינים.  שתי סיבות מתוך שלל הסיבות האפשריות:
פיתוח מערכת רגשית וחסינות רגשית –  ילדים צריכים לחוות חוויות רגשיות של קושי , אתגר והפסד כדי להתחסן רגשית ילד שחווה רק הצלחות (כי הוריו אינם מאפשרים הפסדים) יתקשה להפסיד במשחק ולחוות מצבים של העדר הצלחה. כדי לתת לילדים להתנסות במצבי הפסד (קלים, מדורגים ולא מאיימים כמובן ) ואילו רק בשביל לפתח אצלם את התפיסה שאומרת  – לא חרב העולם עם מפסידים במשחק או מקבלים ציון לא טוב במבחן, אפשר להמשיך הלאה בלי לבכות או להתעצבן.
מיקוד בתוצאה במקום בתהליך  – העולם של היום ממוקד בתוצאה. כמה קיבלתי, האם ניצלחתי. כמה הרווחתי ופחות באיך ולמה התקדמתי (בתהליך הלמידה וההשגים במשחק ובלמידה). ברגע שילד יבין שהפסד במשחק, כישלון במבחן הוא מצב זמני שניתן לשנותו באמצעות אסטרטגיות ואימון,תפיסת המציאות שתתפתח לא תהיה שחור ולבן, אלא דינמית יותר. תפיסה זאת תאפשר  להבין כי ההפסד הוא מצב זמני שאינו מייצג יכולות קבועות, ולכן אין להתמקד בתוצאת ההפסד אלא מה שניתן ללמוד ממנה.

למה ילדים מתקשים להפסיד במשחק ?

בכתבה זאת אנסה להסביר כמה סיבות שבבסיסם עלול להיות טמון קושי ההפסד. יחד עם זאת אסייג ואומר כי  כל ילד הוא עולם ומלואו וכל סיטואצית הפסד שונה וייחודית . אי לכך עשויות להיות סיבות שונות למה ילד לא מסוגל להפסיד בכבוד במשחק או תחרות.

ילדים פרפקציוניסטים – ילדים אלו צריכים לעשות הכול מושלם , גם כשמדובר במשחקים ופעילויות חדשים שלא שיחקו אף פעם ומשחקים מאתגרים או כאלו מעל גילם. לא יתכן שהם לא ינצחו את שותפם למשחק, אין דבר כזה להיות מקום שני. ילדים אלו מאוד ממוקדי תוצאה (התהליך, הלמידה ההנאה במשחק אינם חשובים , רק  הנצחון בו חשוב).  

ילדים עם דימוי עצמי נמוך ותחושת מסוגלות נמוכה – ילדים אלו אינם יכולים להרשות לעצמם להפסיד במשחק היות והפסד במשחק יערער עוד יותר את מעט הבטחון שיש להם בעצמם. לעיתים קרובות מדובר בילדים שיתרחקו מתחרויות ומשחקים שיש בהם סכנה להפסיד מפעת פחד הכישלון וישחקו רק במשחקים שהניצחון בהם בטוח.  ילדים אחרים בעלי מערכת רגשית גמישה יותר ישתתפו במשחקים אלו אך יטו את המשחק לכישלון בכוונה (יפסידו בכוונה), דבר שיותיר את תחושת השליטה בידיהם ופחות יאיים על תחושת היכולת. קבוצה אחרת של ילדים יטו לבכות ולגלות קושי להמשיך הלאה היות והמטענן הרגשי של חווית ההפסד יהיה כבד מדי עבורם.

סיבות נוספות לקשיי הפסד : ילדים עם סגנון התמודדות רגשי (ילדים שמונעים על ידי רגשות של  פחד, צורך בשליטה) ילדים עם יצר תחרות גבוה ולעיתים גבוה מדי.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק
מכון ריפוי בעיסוק לילדים כפר סבא

 

צרו איתי קשר: