אבחון קשיי ציור והעתקה אצל ילדים בריפוי בעיסוק



אבחון קשיי ציור והעתקה אצל ילדים בריפוי בעיסוק

הילד נמנע מצביעה, ציור או העתקה ? אינו ניגש לפינות יצירה וציור בגיל 4-5 ? השלב הראשון הוא לאתר את דפוס ההמנעות אצל הילד על ידי הגננת וההורים. לעיתים מדובר בחוסר עניין בתחום ולעיתים מדובר בהמנעות עקב קושי אוביקטיבי. לאחר שאותר הילד ואם תופעת ההמנעות או ההתנגדות היא ארוכת טווח מומלץ לפנות לאבחון בריפוי בעיסוק. מטרת אבחון זה היא לבדוק האם קיים פער ביכולת הגרפו מוטורית על פי נורמות גיל ? האם נובעת מחוסר התנסות או מגורמים אחרים. במאמר זה אפרט ארבעה שלבים מרכזיים בתהליך האבחון.

מה כולל אבחון גרפו מוטורי בריפוי בעיסוק
בשלב הראשון  נאסף מהגננת וההורים מידע  לגבי הפעילויות שהילד נמנע ומתקשה (צביעה, ציור, העתקה, כתיבה), היכן מתבטא (בבית, בגן, גם וגם), כמה זמן קיימת ההתנגדות או ההמנעות ומה נעשה עד כה בבית. השלב השני כולל העברת אבחונים סטנדרטים שיתמקדו בהבנת המרכיבים הניהוליים, תפיסתיים, המוטורים וגרפו מוטורים שיכולים להסביר האם קיים קושי גרפו מוטורי. שלב זה כולל גם תצפיות קליניות על הילד בזמן ביצוע משימות העתקה, ציור וצביעה ומשחק כדי להעריך מיומנויות תהליך. השלב השלישי כולל בדיקה של סגנון התמודדות הילד עם הקשיים הגרפו מוטוריים דרך תצפיות ושיחות עם ההורה והגננת. האם חושש מאוד מהתנסות, חוסר הצלחה או לחלופין אינו חושש אך זקוק לכלים ותיווך רב. השלב הרביעי יתמקד בהבנת תפקיד הסביבה (ההורים וצוות הגן) בהתפתחות הגרפו מוטורית של הילד. בשלב זה נשאלות שאלות כמו האם הילד חשוף לפעילויות גרפו מוטוריות בבית ובגן, האם ההורים מתווכים לילד ומסייעים לו במשימות גרפיות, כיצד צוות הגן מגיב למצב שבו הילד לא רוצה להשתתף בפעילויות גרפו מוטוריות? מוותרים, מלמדים, דורשים במידה מותאמת וכד'.

לסיכום, הערכה גרפו מוטורית בריפוי בעיסוק הינו תהליך הכולל מספר שלבים מרכזיים:
הערכה של ההשתתפות והיכולות הגרפו מוטוריות
הערכת היכולות והמרכיבים שעלולים לגרום לקושי הגרפו מוטורי ולהפחתת ההשתתפות,
סגנון ההתמודדות של הילד עם הקושי הגרפו מוטורי,
והאופן שבו סביבת הבית והגן מעודדות התפתחות גרפו מוטורית.
חשוב להעריך את ארבעת הגורמים הללו היות והם חיוניים להבנת הבעיה ולבניית תוכנית הטיפול בריפוי בעיסוק

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק , M.Sc

 

צרו איתי קשר: