בדיקת יד דומיננטית



העדפת יד הוא שלב התפתחותי בו נקבעת היד השולטת ) הדומיננטית( שתבצע פעילויות ומיומנויות עדינות כמו אחיזת עיפרון, מספריים וסכין. בדרך כלל היד הדומיננטית שמתפתחת היא היד הנגדית להמיספרה דומיננטית. לדוגמא, ילד ימני ביד הוא לרוב דומיננטי המיספרה שמאלית. בדרך כלל נראה התפתחות של העדפת יד ברורה בגילאי 3-6. העדפת יד מוקדמת מגיל 3 יכולה להיות תקינה אך גם יכולה להיות קשורה לפלג גוף חלש ולא מפותח והעדפת הפלג גוף החזק יותר. במידה ומצב זה מתרחש נצפה לראות שונה ברור בכמות ואיכות השימוש של שתי הידיים.

הורים רבים פונים לריפוי בעיסוק בגילאי 5-6 שאין עוד יד ברורה לשימוש בתפקודים שונים והילד מחליף ידיים בפעילויות צביעה, גזירה, ציור או אחיזות סכין. החשיבות להתפתחות זאת היא העדות לבשלות נוירולוגית והיכולת לאמן יד אחת בפעילויות ספציפיות. אימון באותה יד תיתן דיוק ועידון תנועות. לעומת זאת אם הילד מחליף ידיים כל הזמן אף יד לא תגיע לדיוק ויעילות ביצוע של יד דומיננטית בעת כתיבה, ציור וגזירה.
בעזרת הדרכת הורים פיזית או טלפונית ניתן בעזרת הריפוי בעיסוק לסייע בהבנה האם התבססה היד החזקה ומהי.
באבחון נערכים בדיקות קואורדינציה, מוטוריקה, וזריזות לצד שאלוני הורה לשימוש ביד בתפקודים יום יום המאפשרים לראות מה ההבדל התפקודי בין הידיים. בנוסף, דרך תצפיות ניתן להבין מה הסיבות האפשרויות להעדר דומיננטיות , כאשר העיקריים בהם הם קושי בחציית קו אמצע וחולשה.
צרו קשר לקבלת הדרכה לאבחון טלפוני/ זום
צרו איתי קשר: