כיוון כתיבה של אותיות ומספרים



כיוון כתיבה של אותיות ומספרים
ריפוי בעיסוק וכתיבה

למה הילד כותב אותיות ומספרים בכיוון הלא נכון ?
הורים רבים פונים אל מרפאה בעיסוק בשאלות בנושא כיוון הכתיבה של הילד: למה הילד כותב אותיות ומספרים מלמטה ? האם יש חשיבות לכתיבה בכיוון הנכון ? האם כדאי לוותר לילד ולתת לו לכתוב מאיזה כיוון שהוא רוצה ?  נושא כיווניות הכתיבה (כיוון עיצוב הספרות והאותיות ) נשמע לעיתים נושא זניח אך מסתבר שיש לו משמעות לא מבוטלת בתהליך הכתיבה של ילדים ומבוגרים.

משמעות כיוון כתיבת המספרים והאותיות
ממחקרי הריפוי בעיסוק עולה כי כיוון כתיבת אותיות משפיעה על שני מימדים : מהירות וקריאות הכתב. במחקר שנערך בריפוי בעיסוק נבדקו ילדים בכיתות ב' וג' אשר כותבים באותיות כתב . מרפאות בעיסוק עקבו אחרי כיוון הכתיבה. במחקר נמצא קשר בין כיוון כתיבת האותיות למהירות וקריאות הקלות. ילדים שכתבו את האותיות מלמעלה למטה (בכיוון הנכון), כתבו את האותיות בצורה יותר קריאה ומהירה מאשר ילדים שכתבו את האותיות מלמטה למעלה (בכיוון שגוי). החוקרות הסיקו כי לכיוון הכתיבה עשויה להיות השפעה על קריאות הכתב ומהירות כתיבה של ילדים.

למה ילדים בגיל הגן כותבים מלמטה למטה ?
מאפייני התפתחות – ככלל ידוע שהתפתחות האדם היא אגוצנטרית (מהגוף החוצה). הילד קודם לומד להזיז ולשלוט בגופו ורק לאחר מכן לשלוט באביזרים חיצונים כמו עיפרון ומספריים. לא סתם מטפלים רבים בוחרי ללמד ילדים נושאים שונים דרך התנועה. אם הגוף הוא הציר המרכזי שממנו הכל מתחיל, אז הגיוני להניח שגם כיוון קו העיפרון יעבור מהגוף החוצה , דבר שיראה להורה ככיוון קו מלמטה למעלה.
התפתחות קוגניטיבית/דרגות חופש – בהמשך לסעיף הקודם. הגוף הוא נקודת ייחוס מרחבית. אם נבקש מהילד לכתוב אות מלמעלה למטה, נבקש ממנו להתחיל ממקום חיצוני, עמום. לילד לא תמיד יש את הידע איך להתחיל את כיוון האות (יש המון דרגות חופש ). לעומת זאת ילד שמתחיל מלמטה למעלה, מתחיל מכיוון הגוף שלו החוצה. כלומר, נקודת המוצא שלו היא הגוף.
טונוס שריר – לעיתים כתיבה מלמטה מבטאת חולשה בשרירי היד. לעיתים קל יותר לילד עם חולשה להעביר קו מלמטה למעלה מאשר ההפך. בצורה זאת הוא צריך פחות לשלוט מוטורית בעיפרון.

האם בתי הספר מלמדים לכתוב בכיוון הנכון ?
לא תמיד. כל בית ספר בוחר חוברת ושיטה שונה ללימוד האותיות. ישנן שיטות כמו שיטת קושניר שמלמדת לעצב את אותיות הכתב בכיוון הנכון באופן מובהק וישנם חוברות שהדגש על כיון עיצוב האות מועט ודגש רב יותר מושם על הצליל. ככלל מרבית המורות מלמדות לעצב אותיות בכיוון הנכון, אך כמובן שלא מסוגלות לעקוב אחרי יישום זה אצל 30 ילדים בכיתה.

האם  מומלץ ללמד לכתוב אותיות בכיוון הנכון
היות והיום ילדים לומדים לכתוב אותיות כבר בתקופת הגן (פעם עשו זאת רק בכיתה א') ניתן לנסות לכוון אותם ללמידת כתיבת האות מהכיוון הנכון. אם אינכם מצליחים לא צריך ללחוץ על הילד ( במילא הוא יכתוב בכתב עגול ולא בדפוס ברוב חייו הבוגרים).

מתי כדאי לעודד את הילד לכתוב בכיוון הנכון
כאשר הילד מתחיל ללמוד את אותיות הכתב (באמצע -סוף כיתה א') , מומלץ לכוון אותו לכך (שלב זה יותר חשוב מאשר כשלומד את אותיות הדפוס בתחילת כיתה א' היות והדפוס הוא כתב זמני). לאחר שהילד כותב פעמים רבות את אותיות הכתב הוא מפנים דגם מוטורי מסויים (כיוון ועיצוב מסויים של כתיבה). בשלב זה קשה לשנות את דגם זה. בכיתה ב' וג' קשה מאוד (ואולי גם בלתי אפשרי) לשנות את כיוון הכתב כי הילד הפנים את הכיוון. במקרים אלו  וכאשר הילד כותב ברור, תנו לו לכתוב כיצד שרוצה. רק במקרים בהם הילד אינו כותב בצורה קריאה ומתקשה להספיק להעתיק מהלוח, יש עילה לבדוק האם כדאי לנסות לשנות את כיוון הכתיבה על מנת לשפר את קריאות הכתב ומהירות הכתיבה.

טיפולי ריפוי בעיסוק נועדו לשפר יכולות כתיבה לילדים עם מקצב העתקה איטי, קריאות כתב יד נמוכה, קושי בשמירה על סדר וארגון מרחבי ונטייה למאמץ יתר.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק לילדים

 

צרו איתי קשר: