כתיבה איטית אצל ילדים



כתיבה איטית אצל ילדים

האם הילד שלך מעתיק לאט מהלוח ? האם מתלונן שהמורה כותבת ומוחקת מהר מדי ? האם לוקח לו הרבה זמן להכין שיעורי בית הדורשים כתיבה ? ילדים רבים בבית ספר יסודי מופנים לאבחון ריפוי בעיסוק עקב קצב העתקה וכתיבה איטיים. העתקה וכתיבה איטית מתבטאים בקושי להספיק להעתיק מהלוח, קושי להשלים עבודות ומבחנים בכתב, ניסיון לקצר תשובות כתובות גם כשיש צורך להאריך וקושי להתבטא בכתב באופן עצמאי . על קשיים אלו מתווספים בעיות רגשיות והתנהגותיות (דימוי עצמי נמוך והימנעות מפעילות המערבות כתיבה) המחמירות את המצב עוד יותר. במצב של קשיי העתקה וכתיבה מומלץ לפנות לאבחון ריפוי בעיסוק כמה שיותר מהר. ככלל, עשויות להיות סיבות שונות לקצב העתקה וכתיבה איטי. בכתבה זאת אפרט מספר סיבות אפשרויות:

קושי מוטורי– אחת הסיבות למקצב העתקה איטי הוא קושי במרכיבים מוטורים. ישנם ילדים עם אחיזת עיפרון בלתי תפקודית, זריזות ידנית נמוכה שמובילים לתנועות העתקה איטיות. ילדים אלו יגלו איטיות מוטורית לא רק בכתיבה אלא גם במשימות מוטוריות עדינות אחרות (גזירה, צביעה). ישנם ילדים אחרים שהקושי שלהם הוא בתכנון המוטורי. לילדים אלו יכולה להיות אחיזה טובה או סבירה, אך לוקח להם זמן רב לתכנן את התנועה הנדרשת ליצירת האות, לתכנן את מבנה התשובה (במקרה של מענה לשאלה) וכד'.

קושי בהבעה בכתב וקושי בהפקת רעיונות– לעומת קבוצת הילדים שתוארה קודם לכן, ישנם ילדים בעלי קושי בתחום השפתי. ילדים אלו בכיתה ב ומעלה יגלו קושי לענות על שאלות פתוחות (כמו מה הייתה עושה אם, כתוב סיפור על התמונות, מה דעתך על..). הם נוטים להתקע ולא לדעת מה לכתוב ו/או איך לכתוב. לעיתים לילדים אלו יש קשיי שפה המתבטאים בקשיי שליפה מילולית וקשיי התבטאות.
במצבים אלו אין פלא שקצב כתיבת התשובה אורך זמן רב ודרוש עזרה רבה. אם יש קושי שפתי הוא יתבטא במשימות הכתיבה.

קשיי קשב– סיבה אחרת למקצב העתקה איטי (ולרוב גם לקצב התארגנות איטי) הוא רמת קשב נמוכה ו/או בלתי אחידה. ילד עם קשיי קשב הנדרש להעתיק מלוח עמוס יתקשה להתמקד בשורה הרלוונטית, לעקוב אחרי מיקומו בלוח ולסנן גירויים חיצונים (שיחות ילדים שלידו, רעשי רקע). ילד זה יעתיק בקצב איטי עם שגיאות (לרוב שגיאות חזרה על מילים, מיקום מרחבי שגוי במחברת ועוד). במקרה זה הטיפול יתמקד במרכיבי קשב ותפיסה הרלוונטיים לכתיבה.

קריאה בלתי שוטפת– סיבה נוספת למקצב העתקה איטי הוא קריאה בלתי שוטפת ואיטית. הקשר בין מהירות קריאה למהירות כתיבה הוא קשר חזק . במקרים שקצב הכתיבה האיטי נובע בעיקר מקריאה איטית ופענוח איטי, מומלץ למקד את הטיפול בקידום יכולות הקריאה ובהעשרת אוצר המילים דרך הוראה מתקנת פרטנית.

לסיכום, בכתבה מעלה פורטו מספר סיבות המובילות לקצב העתקה וכתיבה איטיים. פרט לאלו יכולות להיות סיבות נוספות לקושי זה (גורמים תחושתיים, גורמים רגשיים ועוד). לצורך טיפול בקצב העתקה וכתיבה איטיים מומלץ לעבור אבחון בריפוי בעיסוק. במהלך האבחון תבדוק המרפאה בעיסוק את קצב העתקה והכתיבה של הילד ביחס לבני גילו ומינו ותבדוק מהם מרכיבי הכתיבה שעשויים לגרום לקצב האיטי. על פי תוצאות האבחון תוכל להתערב במרכיבים הרלוונטיים ולסייע בשיפור מהירות העתקה או לחלופין למקד את ההורה והמורה באלו מוקדים נוספים מומלץ להתערב.

אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק , M.Sc.

צרו איתי קשר: