כתיבה אצל ילדים מתקשים בתקופת הקורונה



כתיבה אצל ילדים מתקשים בתקופת הקורונה

1.4.2021

תקופת הקורונה הייתה מאתגרת או שונה עבור ילדי כיתות א -ב. פעם ראשונה ולמשך כשנה נדרשו הילדים ללמוד מיומנויות יסוד בשלט רחוק. במהלך תקופה זאת שולבו משימות למידה במחשב עם משימות קריאה וכתיבה בחוברות ובמחברות בהתאם לשיקולי בית הספר  והמחנכת. אחד מהשיקולים לתת משימות ביצועיות באתר אופק הייתה היכולת של המורה לעקוב אחרי הביצוע לעומת ביצוע בחוברות האישיות בבית שלא איפשר זאת.

כתיבה היא פעולה מורכבת הדורשת מגוון של יכולות מוטוריות, קוגניטיביות, שפתיות ותחושתיות. איך השפיעו סגרי הקורונה על כתיבה אצל ילדים מתקשים ? בבתי ספר רבים תרגלו ילדי א-ב משימות כתיבה במחשב יותר מכתיבה ידנית בהשוואה לתקופות רגילות. המענה בכתב בהקלדה לעומת כתיבה ידנית העלה שאלות רבות אצל הורים ומחנכים או רק אצל מרפאים בעיסוק שמתעסקים עם הנושא.
ידוע כי המוח האנושי לומד וזוכר רבות מתוך ביצוע ידני. אנשים רבים מעידים על עצמם שכשהם כותבים הם מבינים וזוכרים.  איך בדיוק הילד הצעיר החליף תרגול של כתיבה ידנית בהקלדה ובעיקר כשהוא רק רוכש מיומנויות יסוד ? איך התמודדו ילדי א-ב שאינם שולטים במחשב עם הצורך לקרוא, להבין ולהתמצא במחשב ובשימוש העכבר כדי לענות על השאלה ? כמו בכל התפלגות ודאי שהיה קשה לאחדים וקל לאחרים.

כתיבה אצל ילדים מתקשים בתקופת הקורונה
ישנם ילדים שהכתיבה הידנית לא רק אינה מסייעת ללמידה היא גם מפריעה ומייאשת עבורם. עבור הילדים שכבר מגיעים עם קשיי כתיבה ידועים, האם חווית הלמידה הייתה טובה יותר בשנה זאת היות ומשימות רבות היו על מסך ודרשו הקלקה והקלדה ופחות כתיבה.
האם עבור ילדים עם קשיי קשב וריכוז שלמדו בסגרים בבית בשקט ללא מסיחים רבים ובלמידה חוויתית במחשב הייתה זאת שנה מוצלחת וחיובית מאוד. מה היו חוויות הלמידה של הילדים בחשבון ? מצד אחד המחשות ויזואליות מעניינות ומצד שני הורדת הצורך להשתמש בדף ועיפרון לחישוב. האם כדאי ללמוד חשבון מבלי שהיד תסייע למנייה ואז תכתוב תשובה? האם כדאי בגיל הצעיר להקליד תשובה מילולית באתר אופק לפני ששולטים בכתיבה ידנית קולחת וניסוח תשובה מילולית. מצד אחד אצל לומדים רבים המוח זוכר כשהיד כותבת . מנגד, הדור של היום כבר מקליק ומקליד הרבה. אין כאן תשובות אחידות וחד משמעיות. ילדים שונים לומדים שונה ומה שמתאים לאחד אינו בהכרח מתאים לאחר. חשוב שכהורים ומורים נזהה כבר בגילאים הצעירים מתי הלימוד דרך מסכים מתאים כלימוד ראשוני וכתרגול ומתי נכון וחשוב יותר להישאר בתרגול באמצעות כתיבה.

כתיבה ידנית יכולה עם השנים לפחות לטובת הקלקה והקלדה במסכים אך ערכה להפנמה וזכרון לעולם לא יוכל להיות מוטל בספק. כתיבה מאפשרת לגוף שלנו לחוות את מה שהמוח מעבד ומבין ולתרגם זאת לתנועה ידנית. זוהי למידה גופנית עם מסלול מובהק בין יד למוח. כשאנו רק קוראים במסך ומקליקים על תשובה נכונה, הלמידה הגופנית אינה מתרחשת באותו אופן. לכך ודאי יש השלכות על למידה וזיכרון. כל אלו ודאי יחקרו ויבדקו עם השנים.

אורית פינצבסקי
מרפאה בעיסוק

צרו איתי קשר: