מספריים לשמאליים



מספריים לשמאליים ? מסתבר שיש דבר כזה

העולם מצד שמאל…

האם הילד שלך בן ה-5 מחליף ידיים בזמן ביצוע אותה פעולה ?
האם הוא מצייר ביד ימין וגוזר ביד שמאל ?
האם הוא מעתיק לעיתים ביד ימין ובועט ברגל שמאל?
האם נוטה להעתיק מלמטה למעלה ?

העולם נשלט בידי אנשים ימניים אבל כולל גם הרבה ילדים ומבוגרים שמאליים.
על פי הערכות 70 אחוזי מהאוכלוסיה העולמית היא בעלת דומיננטיות ידנית ימנית, 30 אחוז הם בעלי דומיננטיות בלתי ברורה (דו צדדית) ומתוכם 15 אחוז בעלי דומיננטיות ידנית שמאלית. אם אתם, ההורים, שניכם ימניים, הסיכוי שילדכם יהיה בעל דומיננטיות שמאלית הוא כ- 10 אחוזים. אם שניכם שמאליים, הסיכויים עולים לכ-40 אחוז. אם רק אחד מכם שמאלי, הסיכוי מעל עשרה אחוזים. ובאשר למגדר, יש נטייה קלה יותר של אחוזי בנים לדומיננטיות שמאלית לעומת בנות.

למה צריך להתייחס לצרכים המעט יותר מיוחדים לילדים שמאליים?
ילדים בעלי דומיננטיות ידנית שמאלית לעיתים "בוחרים" יד דומיננטית בשלב מאוחר יותר. אם ילדים ימניים יבססו דומיננטיות מהר ובעקביות רבה יותר, ילדים עם דומיננטיות שמאלית לעיתים יזדקקו ליותר זמן ותרגול כדי לבסס יד ורגל דומיננטית. גם הדומיננטיות שלהם תהיה פחות מבוססת כשתבשיל. שמאליים נוטים עדיין להשתמש ביד ימין למגוון תפקודים. כך למשל, ילד הכותב ביד שמאל עשוי לפתח הרגל לגזור בימין או לגזור ולצייר ביד שמאל אבל לבעוט ולקפוץ על רגל ימין. גם הסביבה מחזקת את ההטרוגניות, וזאת מעצם העובדה שחפצים מסוימים מותאמים לימניים או פעולות מסוימות נדרשות לעשות עם יד ימין מעצם מקומם במרחב. לעומת זאת ילדים עם דומיננטיות ידנית ימנית יהיו הרבה יותר הומוגניים בשימוש הידיים. לרוב הם יציירו, יגזרו ויפעילו חפצים ביד ימין. יד שמאל תהיה להם כיד עזר בלבד.

האם הילד מסורבל או פשוט שמאלי
הורים רבים לילדים עם דומיננטיות שמאלית (ובעלי דומיננטיות ימנית) חושבים שהילד מסורבל כי הוא אוחז עיפרון אחרת, גוזר בכיוון אחר ועוד. הרבה מהשונות במאפייני התפקוד ניתן לייחס לדומיננטיות, שכן כיוון התנועה הטבעי של ילד עם דומיננטיות שמאלית עשוי להיות הפוך לעומת ילד עם דומיננטיות ידנית ימנית. ילד המעתיק אותיות, מספרים וצורות ביד שמאל עשוי לגלות נטייה של העתקה בתנועה נגד כיוון השעון ולעומת זאת ילד המעתיק ביד ימין עשוי לגלות נטייה להעתקה עם כיוון השעון. יחד עם זאת כללי הכתיבה שנלמדים בישראל וכיווני הכתיבה היחודיים בעברית עשויים להוות גורם מתערב במאפייני כיוון הכתיבה, כמו גם גורם לבלבול רב.

אביזרים לשמאליים

מספריים לשמאליים
מספריים לשמאליים
הם מספרים שמותאמות לילדים שמאליים. לא כל ילד שמאלי ירגיש נוח לגזור עם מספריים שמאליות אבל לקבוצת ילדים שמאליים מספרים שמאליות יכול להפחית מאמץ גזירה ולשפר דיוק. הציעו לילד את שתי האפשרויות ובדקו לאורך זמן מה יותר נוח.

התאמת אביזרי מחשב לשמאליים
חשוב לבדוק כיצד ניתן להתאים לילד אביזרי מחשב. כיום קיימים עכברי מחשב לשמאליים ומקלדות לשמאליים.גם את סביבת המחשב ניתן לשנות. כך לדוגמא, אפשר לשנות בלוח הבקרה את ההגדרות כדי לשנות את מיקום הלחצנים שיתאימו לשמאליים.

התאמת שולחנות באוניברסיטה
כמעט בכל אוניברסיטה תמצא כיתות בהם כיסאות המחוברים לידית המשמשת כשולחן. שולחנות אלו כמעט תמיד מתאימים לסטודנטים ימניים. חבל שמי שתכנן כיסאות אלו לא חשב קצת יותר על האנשים השמאליים.

אורית פינצבסקי
מרפאה בעיסוק
ריפוי בעיסוק לילדים

צרו איתי קשר: