רעד בידיים אצל ילדים



רעד בידיים אצל ילדים ללא אבחנות ומחלות רקע

20.3.21

לפני שנה הגיע אלי ילד בן חמש וחצי לטיפול ריפוי בעיסוק. הילד הציג התפתחות תקינה, ללא מחלות או אבחנות ומצב נוירולוגי תקין למעט רעד בידיים. מדיווח האם ודוח הרופאה נאמר לה כי מדובר באבחנה של רעד התפתחותי. האם נראתה מעט מוטרדת מהתופעה היות והילד מיועד היה לעלות לכיתה א' והרופאה טענה כ לדבריה הרעד לא בהכרח יחלוף. מתוך עבודה עם הילד עלה קושי ביצוב עקבי של ידיים, דיוק מוטורי וויסות עוצמת הקווים שהושפעו מאוד מתופעת הרעד. בטיפול שלבנו תרגילי נשיאות משקל ועבודת ידיים כנגד התנגדות ומגע עמוק לפני עבודה גרפית. במקביל נעשה שימוש זמני במשקולת יד לייצוב היד הכותבת. בבית עבד הילד עם אימו באותה שיטה. מתוך העבודה ניתן להתרשם שתרגילי טרום הכתיבה סייעו באופן חלקי להפחתת הרעד ואלו המשקולת והמאחז לעפרון סיועו ביצוב היד באופן מקסימלי.

החודשים עברו, הילד תרגל עבודות גרפיות משמעותיות שכללו ציור, צביעה וכתיבה בנושא דמויות גיבורי על שאהב. העבודה גרפית בוצעה לאחר תרגילי "הכנת ידיים" ונסיון להפחית רעד. לאחר כחצי שנה, הרעד פחת בכ-90%. השימוש במאחז שימר אחיזת עיפרון מדוייקת וההרגל השימוש ביד עזר סייעו לייצוב הדף. מתוך תצפיות על הילד, הכתיבה עדיין דרשה ממנו רמה אנרגתית יותר גבוהה מהנורמה אך התהליך והתוצרים בחוברת הלימוד ומחברות בית הספר נמצאו בטווח הנורמה.

רעד בידיים אצל ילדים ללא אבחנות נוירולגיות יכול להיות מצב התפתחותי שחולף. לא ברור מה הייתה ההשפעה של טיפול ריפוי בעיסוק, התרגול הגרפו מוטורי בכיתה וההתפתחות עצמה אבל השורה התחתונה הייתה שינוי מקצה לקצה. במפגש הפרידה שוחחתי עם האם על תוצאות הטיפול הטובות ואמרתי לה שאם היו אומרים לי שכך הילד יכתוב לפני שנה לא הייתי מאמינה. הרעד היה כל כך משמעותי וחזק שפשוט לא איפשר כתיבה. הילד סיים טיפול בהצלחה וכיום לומד בכיתה א' רגילה ונמצא במעקב.

צרו איתי קשר: