אפיזודות של דברים לפה



אפיזודות של דברים בפה
ילד שמכניס דברים לפה – בעיה רגשית, חושית ,משולבת ? זמנית או קבועה ?
"הוא אף פעם לא היה ככה אז למה עכשיו ? הוא חוזר מהגן עם שרוול רטוב או צווארון חולצה מלא רוק. גם בבית הוא מכניס צבעים לפה, משחקים וכמעט כל דבר. הוא גם לפעמים לועס אותם ואז הורס משחקים. כמה שאני לא מבקשת שום דבר לא עוזר".
הורים רבים משתפים מרפאות בעיסוק על נטיות חריגות של הכנסת דברים לפה. כחלק מאבחון הנושא נבדק האם מדובר בתקופה חדשה של צורך מוגבר בהכנסת חפצים לפה או שמדובר בילד עם נטייה לחיפוש גירויי פה לאורך כל חייו או בפרק זמן ממושך מאוד ומגיל צעיר.
ילד שמכניס דברים לפה – ביטוי רגשי, חושי או משולב ?
כשמדובר בתופעה שפתאום צצה והופיעה צריך לנסות להבין מה סיבתה. מה פתאום עכשיו בגיל ארבע או חמש הילד חוזר עם שרוול או צווארון חולצה רטוב מהגן? למה לועס בגדים וחפצים. פעמים רבות הסיבה היא רגשית. מצב שבו הילד חווה קושי, הצפה או עומס רגשי ומתעל אותו לדבר הכי זמין ( לעיסה או מציצת שרוול). לא חסרים סיבות לקשיים רגשיים בגן שכמובן גורמים לאי שקט. יכולה להיות סיבה גלויה כמו כניסה לגן חדש, קושי להתנהל מול קבוצת השווים או סיבה פחות ברורה כמו  דרישות מורכבות בגן עבור הילד היוצרות לחץ סמוי. יכול להיות גם מצב של איש צוות שגורם לתחושת לחץ עקב התנהלות מולו או מול ילדים אחרים, ילד אלים בגן וכד'. יכולות להיות גם סיבות משפחתיות כמו תקופה קשה בבית, הרבה ריבים ואלימות בין אחים. במקרים אלו ככל שהלחץ הנפשי רגשי יחלוף כך עשוי לחלוף גם העיסוק המוגזם בחיפוש גריית פה. יחד עם זאת הכנסת דברים לפה עשויה להתפתח כהרגל או כדרך להשיג גרייה.
במידה והעיסוק בגריית פה נמשך תקופה ממושכת (מעל שלושה חודשים) מומלץ לערוך שאלון פרופיל סנסורי ותשאול גננת והורים כדי לנסות להגיע בהדרגה לאבחנה יותר מדוייקת בנוגע לצרכי החיפוש והקשר שלהם לתגובות רגשיות והתנהגויות של הילד. במקרים מסויימים שאין בעיה רגשית מאובחנת היפראקטיביות של הפה המתבטא בצורך מוגבר בדיבור ו/או עיסוק בפה. תוכנית התערבות ביתית יכול למנוע מצבי גריית פה בלתי מותאמים ולסייע בניהול התופעה.
צרו איתי קשר: