בררנות באוכל אצל ילדים



בררנות באוכל אצל ילדים

טיפול ברגישות אוראלית של ילדים באמצעות ריפוי בעיסוק

הורים רבים המגיעים לריפוי בעיסוק מספרים שהילד מאוד בררן באוכל. "הוא אוהב לאכול רק מעדני חלב או קורנפלקס בבוקר, ולצהריים רק צ'יפס ושניצל. כל דבר חדש או אחר הוא לא מוכן לאכול. אני לא יודעת מה לעשות, המון דברים בריאים הוא פשוט לא אוכל." מספרות האימהות.

אחת התופעות השכיחות של ילדים צעירים היא בררנות באוכל. מדובר בקבוצת ילדים שנוטה להגיב בדרך של הימנעות או התנגדות למאכלים מסוימים ו/או חדשים. ההורים נמצאים בבעיה. מצד אחד הם רוצים לכבד את רצון הילד, לתת לו לאכול מה שאוהב ולא לפתח רתיעה והימנעות חמורה יותר ממאכלים מסוימים. מאידך, הם רוצים שהילד יקבל את כל אבות המזון שצריך וילמד להיפתח לטעמים ומרקמים חדשים.

אז מה עושים עם ילד בררן באוכל ? במידה ומדובר במצב קיצוני, כזה המפריע לאכילה יומיומית בבית ובמסגרות נוספות מומלץ לאבחן את הבעיה אצל מרפאה בעיסוק, רופא או תזונאית ילדים. באופן כללי עשויות להיות מספר סיבות לבררנות באוכל: הפרעות הקשורות בבעיית קשר אם-ילד, הפרעות הקשורות בבעיות רפואיות, הפרעות הקשורות לבעיית רגישות חושית ועוד .

במידה והבררנות באוכל נובעת מרגישות יתר לטעמים וריחות מומלץ לעשות אבחון אצל מרפאה בעיסוק. רגישות יתר לטעמים וריחות מתבטאים בנטיה לסף רגישות נוירולוגית והבחנה גבוהה לטעמים ומרקמים אשר גורמת לילד לחוש גירוי יתר וחוסר סבילות לטעמים וריחות שלנו הנורמטיביים נראים פשוטים וטעימים.  באבחון תבדוק המרפאה בעיסוק מאיזה מרקמים וסוגי מזון הילד נמנע ? האם יש רגישויות תחושתיות נוספות פרט לאזור הפה ? האם הילד רגיש לתחושת תוויות של חולצה, חושש להרטיב שיער, רגיש לגזירת ציפורניים, אינו אוהב ללכת יחף בחול, האם ישנם קשיים נוספים בתחום הריפוי בעיסוק – קושי להתרגל לדברים חדשים, קשיי מעברים מפעילות לפעילות, סימנים לבעיית קשב וכד'.

במידה ותמצא רגישות תחושתית המרפאה בעיסוק ביחד עם ההורה תבנה תוכנית להפחתת רגישות. תוכנית זאת יכולה לכלול :
הסבר תוצאות הפרופיל הסנסורי והרגישות האורלית להורים
הדרכה של הילד והורים למהות הבעיה התחושתית, מאפייניה והשלכותיה
דרכים להגיש מזון במרקם, טמפרטורה, צורה ודלילות כך שהילד כן יאהב ויהנה מהם
תוכנית של חשיפה מדורגת למאכלים חדשים
פתרון בעיות במצבי בררנות באוכל בגן ובבית.
התאמות מיוחדות למאפייני המזון והגשתו בגן ובבית
פיתוח תגובות הורים הולמות וענייניות למצבי בררנות באוכל

מומלץ להתייעץ עם מרפאה בעיסוק או תזונאית המתמחה בקשיי אכילה מסיבה חושית

קראו עוד בנושא
הכנת ארוחת בוקר לגן לילד בררן
משחק קופסה לילדים שלא אוכלים ירקות

צרו איתי קשר: