ילד רגיש לרעשים



ילד רגיש לרעשים

האם הילד שלך רגיש לרעשים ? רגישות שמיעתית אצל ילדים בולטת מאוד על פי תגובותיהם. הם נוטים להגיב בפתאומיות, לחץ, בהלה או באי שקט לקולות חזקים ופתאומיים. הם יטו להגיב בעוצמה חזקה לגובה צלילים שלנו נשמעים חלשים או נורמטיביים. הגירוי השמיעתי החזק מפעיל רפלקסים במערכת העצבים האוטונומית , מעלה את מתח השרירים ומכניס את הגוף לדריכות. זה הזמן להסתכל על התינוק, הפעוט או הילד ? איך הוא מגיב לקול התעטשות, הורדת מים בשירותים , נפילה פתאומית של משחק ? הרגישות השמיעתית יכולה לגרום לבעיות התנהגויות. כך לדוגמא, הפעוט יכול לקשר רעש חזק ששומע כשמשחק נופל עם פחד חזק. זה מצב של התניה שעלול להוביל במקרים מסויימים לפחד מאותו משחק. ההורה עלול לא להבין למה הילד חושש מהמשחק או הכלי שנפל. הוא אינו מודע שהילד קישר בין הרעש החזק של המשחק לחשש הגדול ממנו. תינוק עם רגישות שמיעתית על לפתח פחד או חשש מדמויות קרובות אליו בעלי קול חזק ודיבור מפתיע. מצב זה עלול לגרום לקושי בהקשרות. החשש מקולות ורעשים אצל ילדים עם רגישות שמיעתית מייצר פעמים רבות מראית עין של המנעות וחוסר הקשבה לסביבה, כשלמעשה הילד מפעיל תהליכי הגנה שמיתית. הגנה שמיעתית יכולה להעשות על ידי הפעלה רפלקסיבית של שרירי אוזן ומאין סגירת מעגלי קשב עם הסביבה. ילדים שסוגרים את קשבם לסביבה מתוך הגנה שמיעתית עלולים לפספס מידע חשוב מהסביבה ולהקישב רק שחייבים או המידע מאוד רלוונטי לגהיו. להגנה השמיעתית וסגירת הקשב יכולה להיות השפעה על התפתחות השפתית. למידת שפה קשורה להקשבה לדיבור ומילים. במידה והילד חושש ונמנע מהקשבה (בעיקר לדמויות עם קול חזק) הוא עלול לפספס תהליכי למידה ורכישת שפה.

הטיפול במצבי רגישות שמיעתית כולל התייחסות להבטים הבאים
אבחון סנסורי להבנת התמונה החושית הכוללת של הילד ומצב השמיעה בפרט. בדיקת התפקוד של הילד בבית, בגן/בבי ספר ובסיטואציות הכוללות גירוי שמיעה מגוונים (חוג, ריכוז, סביבה שקטה).
העלאת מודעות של הסביבה לקושי ולאיזה מצבים תפקודים קשור ומתבטא
שיח על אופי הדיבור וגובה הקול מול הילד ובסביבתו
בחינת שימוש באוזניות להפחתת גירוי רקע בגן או בבית הספר בזמן למידה
שינוי סביבה המפחיתים או מווסתיים רעשי רקע מפריעים או מעלי חרדהלשם הגברת נינוחות ופתיחות לסביבה
מעקב קשב וריכוז ובחינת השפעה של טיפול תרופתי על מוסחות ועיבוד שמיעתי (לעיתים עם טיפול תרופתי, הרגישות השמיעתית נעלמת).
קיום התנסויות מדורגות של הקשבה לגירויים שמיעתיים בעצמות מדורגות ושונות – פיתוח הסתגלות שמיעתית ושיח בנושא.
פעילות וסיטיבולרית הכוללת שינוי תנוחה ומנח של אוזן פנימית במרחב דרך תנועות גלגול, סיבוב והיפוך לשם הפחתת רגשיות והגברת קשב שמיעתי.

אורית פינצבסקי
מרפאה בעיסוק

 

צרו איתי קשר: