ילד שאוכל את החולצה



ילד שאוכל את החולצה

הורים רבים מגיעים לריפוי בעיסוק ומספרים שהילד נוהג לאכול את החולצה או השרוול. לעיתים מדובר בתופעה חולפת ולעיתים מדובר בתופעה שאינה מפסיקה למרות בקשת ההורים ואף מתן חלופות. עשויות להיות מספר סיבות למצבים בהם ילדים מכניסים לפה את שרוול או צווארון החולצה.

פרופיל של חיפוש חושי
ילד שזקוק לגריית פה או גריית סנסו מוטורית. כאן מדובר בילדים שלא רק מכניסים את החולצה לפה אלא גם מכניסים עפרונות לפה, משחקים וחפצים שמקומם אינם בפה. הם זקוקים לעיסוק מוגבר בפה המתבטא בצורך לדיבר או ללעוס. הצורך במגע ובתנועה יכול להיות גם באיברים אחרים ויכול להתבטא בנטייה לגעת בחפצים רבים שוב ושוב גם כשמתבקשים לא לגעת.במקרה של צורך רב בגריית פה וידיים מומלץ לבצע הערכת ריפוי בעיסוק, להתרשם מיכולות קשב והיפראקטיביות ולבדוק פרופיל חושי. במקרים מסוימים מאובחן פרופיל של היפראטיביות המתבטא באיבר הפה ופרופיל חיפוש חושי. במקרה זה ההורים והגננת מקבלים הדרכת וטיפול ישיר בילד לניהול התופעה.

סיבות רגשיות
סיבה נוספת לנטיה של ילדים להכניס דברים לפה הוא לחץ וחוסר שקט רגשי. ילד יכול לעבור חוויה רגשית בבית ספר או בגן שתגרום לו ללחץ רב. זאת יכולה להיות חוויה רגשית פשוטה לטעמכם או בעיני הילד יכולה להיות חוויה קשה. דוגמאות לחוויות הם חרם על הילד, הילד נפגע מאוד מחבר טוב שלו, הילד קיבל מכות מילדים אחרים, משהו צחק או העליב אותו ועוד ועוד. במקרים מסויימים של חווית רגשיות (בעיקר אצל ילדים פגיעים רגשית תתכן נסיגה תפקודית כלשהי בבית או בגן לצד נטייה להכניס דברים לפה. הכנסת חפצים לפה  מבטאת את חוסר הרוגע הרגשי ונועדה לספק תיעול פיזי של מצב זה. לעיתים המצב הרגשי אינו קשור לסיבה חברתית אלא לסיטואציה או דרישה כלשהי בגן או בבית ספר שגורמת למתח. לדוגמא, דרישה מהילד להשתתף בחוג , פעילות או שיעור שקשה עבורו. במקרים אלו החשש מהסיטואציה מתבטא לפעמים בהכנסת ידיים, צווארון חולצה או דברים אחרים לפה.

פרט למצבים אלו עשויים להיות סיבות נוספות להכנסת ביגוד לפה. לדוגמא, מצב של רעב, המתבטא בהכנת חפצים בסמיכות לזמני ארוחות. לעיתים מופיע אצל ילדים בררנים במזון שמצד אחד רעבים ומצד שני אינם אוכלים מספיק בארוחות.

 

צרו איתי קשר: